Бізнес, особливо середній і малий, зараз змушений
економити буквально на всьому. Тим більше враховувати, який «шматок» і без того
невисокого щомісячного прибутку з'їдають різноманітні платежі - оренда,
комуналка, охорона ...
Не даремно ж у буремний 2008 рік, з початком економічної кризи,
перше, від чого відмовилося багато підприємців - від приміщення. Ті, хто
орендував по 300 квадратів, перебралися до 50. Той, хто задовольнявся двома
кімнатами по 30 метрів, зменшив «апетит» до однієї. У багатьох взагалі не знайшлося
грошей на офіс ...
Проте особливо кмітливі українці стали будувати на чужій
біді новий бізнес - зводити (або спішно переобладнувати) офісні центри з
погодинною або добовою орендою робочого місця, кабінету, кімнати переговорів. У
Києві всього кілька так званих коворкінг-центрів, і поки особливою популярністю
вони не користуються. Та й ціни там не такі вже й маленькі.
Переважна більшість підприємців намагаються зняти нехай і
скромне приміщення, але «своє» і на тривалий термін. З метою економії вибирають
офіси на задвірках, йдуть на ризиковані (іноді навіть усні!) домовленості про
оренду кімнатки у будинках виробничих комплексів, старих заводів.
Ще кілька місяців тому найдешевшим варіантом вважалася оренда
під офіс звичайної квартири. Дешева - тому що незаконна. За словами фахівців,
приміщення оформляється на одного із співробітників як оренда житла. Але що коштує
сусідам повідомити куди треба про надто частих візитерів в певну квартиру? Але
багато людей вимушено йшли на такий ризик. Так було, поки до весни 2010 року
ставки з оренди офісних площ в цілому не впали на 50-60%. Так що сьогодні
навіть незаконна оренда квартири обходиться дорожче, ніж оренда кімнатки в
якому-небудь колишньому науковому інституті, спішно переобладнаному в «офісний
центр невисокого класу».
- Нормальні умови для роботи можуть надати, на жаль,
тільки порівняно нові і, безумовно, дорогі офісні центри, - розповів «ВВ»
голова правління Спілки консультантів з нерухомості України Віктор Несін. - Не
всяка компанія, навіть велика, може собі дозволити офіс в 100 квадратів по $40
на місяць з кожного. Іншим доводиться працювати за «кабінетною системою» -
знімати площі в колишніх адмінбудинках, без ремонту, без нормального туалету,
паркування ... Туди часом і ділового партнера привести соромно. Але краще так,
ніж ризикувати при оренді житлового фонду, яку без хабарів офіційно навряд чи
оформиш.
За словами фахівців, найближчим часом вартість оренди
офісних площ якщо і буде підвищуватися, то дуже повільно. У підприємців просто
немає грошей, а пожвавлення економіки теж поки не передбачається.
Марія Углецова, газета «Вечерние Вести»