Саме напередодні кризи відразу кілька девелоперів заявили про свої тверді
наміри побудувати під Києвом шопінг-молл небачених досі у нас розмірів. Поки що
ці ТРЦ залишилися на стадії проектів або зовсім згорнулися. Але більшість
експертів вважають, що їх час прийде вже скоро.
У 2010 р. в Україну прийшли відразу кілька довгоочікуваних одежних брендів
(Topshop, Massimo Dutti, New Yorker), інші мережевики підтверджують свої
серйозні наміри щодо нашого ринку (H&M, Debenhams). Усім їм знадобиться
багато великих площ, відповідних традиційному формату продажу цих брендів. Такі
можливості можуть надати розташовані за межами міста великі регіональні ТРЦ
площею від 100 тис. кв.м і вище. Плани зі створення подібних шопінг-моллів біля
Києва були представлені як раз напередодні кризи, у 2007-2008 р., але потім
були заморожені або взагалі згорнуті.
Найбільшим подібним проектом, який був анонсований на початку осені 2008
р., став Mall of Ukraine (ділянка в 51 га, розташована в 7 км від Києва по
Житомирському шосе). Але криза змусила його девелопера, компанію DEOL Partners,
відкласти плани до кращих часів. Зараз, як розповідає директор зі стратегічного
розвитку компанії Марина Римаренко, ведуться переговори з потенційними
партнерами та орендарями комплексу. «Це дозволяє розуміти рівень потреби в
приміщеннях конкретного розміру і, відповідно, враховувати при подальшому
девелопменті», - пояснює вона.
Виконавчий директор компанії Real Estate Solution Андрій Борщ розповідає,
що великий шопінг-молл планувалося будувати на Одеській трасі (на виїзді з
Києва) і на Видубичах. А одним з найгучніших, за його словами, був проект
багатофункціонального комплексу під Борисполем. До його складу мають увійти не
тільки шопінг-площі, але і готель, і розважальна складова. За словами О. Борща,
девелопер проекту обіцяє запустити його в роботу до Євро-2012, але реальність
цього сумнівна, оскільки зараз там лише очищено територію і привезено техніку,
а самі будівельні роботи ще і не починалися.
Тим більше, як говорить М. Римаренко, девелопмент суперрегіонального ТРЦ -
це тривалий процес, який займає не один рік, і багато відомих зарубіжних
проектів моллів планувалися і розвивалися роками. «З огляду на поточну
економічну ситуацію, зараз не найкращий час для початку будівництва подібних
проектів, але такий формат має великий потенціал і буде реалізований в Україні.
Навіть зараз такі проекти викликають зацікавленість як з боку потенційних
орендарів, так і інвесторів», - відзначає вона.
З нею згодна гендиректор Chapman Taylor Ukraine Ltd Ольга Сокіл, яка
вважає, що такий формат однозначно буде затребуваний і цікавий як для
девелопменту, так і для споживача в перспективі через 3-4 роки. «Особливо з
урахуванням поступового виходу економіки з кризи, повільного, але відчутного
зростання купівельної спроможності й інтересу до подібного роду комплексам,
особливо багатофункціональним, що включає в себе великий розважальний сектор»,
- говорить вона.
В цілому згоден з нею директор з маркетингу у Центральній та Східній Європі
та Індії Plaza Centers Елі Мазор. У якості успішного застосування такого
формату він наводить Китай і вважає, що якщо він прижився там, то може отримати
розвиток і в Україні. Головне, за його словами, знайти інвесторів. При цьому
він додає, що важливий не стільки розмір ТЦ, скільки його правильна концепція,
підбір операторів, розташування та наповнення магазинів.
У той же час А. Струльов зовсім не впевнений в тому, що формат величезних
моллів, який народився в США, приживеться в Україні. На його думку, молли, де
площа магазинів однієї спрямованості може становити 10-20 тис. кв. м, більше
характерні для великих і фінансово успішних країн, таких як Сполучені Штати або
Китай. Україна, хоч і є швидко зростаючим і мінливим ринком, до такого формату
поки не доросла. Нашому менталітету все-таки більше підходить європейська
модель», - вважає він. А під нею він має на увазі більш компактні об'єкти у
вигляді звичних нам ТЦ і ТРЦ.
Але більшість експертів ринку вважають, що шанси у шопінг-молів в Україні
залишаються. Головне, як підкреслює гендиректор Multi Development Ukraine Метью
де Браун, підібрати правильні локації, які особливо важливі для регіональних
ТРЦ, і забезпечити гарні під'їзні шляхи і способи доставки відвідувачів на
об'єкт.
О. Сокіл додає, що великий заміський ТЦ привабливий тим, що може
задовольнити запити й інтереси різних верств населення, тому що в ньому можуть
бути представлені товари з великим ціновим діапазоном, відповідно до різної купівельної
спроможності споживача. Тим більше, що зазвичай ТЦ такого масштабу пропонують
більш низькі орендні ставки, а отже - більш низькі ціни на товари. «Такі ТЦ
підхоплюють сегмент покупців, які живуть в області або приїжджають з інших міст
регіону. Вони, як правило, включають в себе в себе великі магазини DIY з
широким асортиментом товару, що також актуально для мешканців регіону», -
підкреслює вона.
Ще однією важливою складовою успіху заміських шопінг-молів експерти
називають їх насиченість розважальною інфраструктурою, бажано не тільки
традиційними для міста кінотеатром і боулінгом, але й, наприклад, риболовлею.
Тим більше, що розраховуючи на такий проект, двелопери зазвичай запасаються
чималими площами, а розташування комплексу в заміській зоні дає можливість
враховувати ландшафтні особливості ділянки і розвинути зону відпочинку та
розваг у природному середовищі.
Наталія Тарасова, UGMK.INFO