Рекордно низька
заповнюваність змусила власників київських готелів йти на компроміси,
повідомляє ИА
ЛIГАБiзнесIнформ.
Готельєри намагаються пристосуватися до нових правил гри і заради цього готові
оптимізувати витрати, придумувати нові види заробітку і навіть консолідуватися
з конкурентами. А деякі просто відмовляються від будь-яких планів і згортають
бізнес.
Кількість
мешканців у столичних готелях почала скорочуватися зі стартом Євромайдану. До
кінця першого кварталу, за даними Colliers, столичні готелі від трьох зірок
були заповнені лише на 20 %. Це в 2,5 рази менше, ніж в аналогічний період
минулого року. «У нас заповнюваність знизилася майже вдвічі — так само, як і в
інших готелях столиці», — підтверджує генеральний менеджер Fairmont Grand Hotel
Kyiv Ерік Пере.
Заповнюваність
готелів, втім, падала і без Євромайдану. За даними UTG, в 2007-2008 роках вона
становила 65-70 %, в 2009-2010 — 55-60 %. Потім була підготовка до Євро-2012
і відкриття низки нових готелів, які опинилися нікому не потрібними. Це знизило
заповнюваність ще сильніше — до 49,8 % за підсумками 2013 року, розповідає
Костянтин Олійник, старший аналітик департаменту стратегічного консалтингу
компанії UTG.
При цьому через
зростання конкуренції падають ціни — фактичне їх падіння, з урахуванням всіх
дисконтів та акцій, тільки за минулий рік склало 18-20%, за даними UTG. «Зниження
цін, у свою чергу, не призведе ні до чого хорошого — в результаті ніхто не
отримає доходу» — каже Ірина Палєва, керівник служби зі зв'язків з
громадськістю готельного оператора «Прем'єр Інтернешнл» (18 готелів у столиці
та регіонах).
Спершу готелі
спробували збільшити прибутки за рахунок залучення більшої кількості
корпоративних клієнтів і здачі в оренду публічних зон під заходи. Вийшло не у
всіх. У Fairmont Grand Hotel Kyiv розповідають, що розширили пропозицію і стали
продавати прес-зали та інші публічні зони готелю куди частіше. «Настає період
весільних урочистостей — такими подіями наш готель славився завжди,
сподіваємося і на цей сезон теж», — пояснює Пере. Гірше ситуація з діловими
заходами, такими як конференції та форуми — представник одного з готелів
розповів, що їх кількість сильно впала.
Втім, на
переконання самих готельєрів, одних заходів виявилося замало. Так чи інакше,
доведеться або оптимізуватися, або йти з ринку. «Головна стаття тут — фонд
заробітної плати, яку можна регулювати шляхом скорочення робочих годин або
поєднання роботи суміжних служб, можна переглянути години роботи закладу,
перейти на частковий outsourcing персоналу» — каже Ірина Палєва. «Ми
переглянули операційну структуру готелю, деяких співробітників перевели на час
в інші країни по мережі оператора», — розповідає Пере.
Під скорочення,
швидше за все, підпадуть і імпортні витратні матеріали — готелі планують
переходити на продукцію українського виробника. «Це дозволить не залежати від
коливань курсу валют», — пояснює Палєва.
У клієнтів
готелів грошей теж в основному не додалося, тому навіть дорогі готелі готові
переглядати тарифи — але не просто здешевлювати, а урізати частину послуг. «Варто
розділити так звані «пакетні» ціни — наприклад, пропонувати тариф без сніданку
або інших додаткових послуг», — говорить Палєва.
Останньою
відчайдушною мірою стало об'єднання зусиль. Кілька тижнів тому готелі створили
свій антикризовий комітет і почали генерувати ідеї, з яких кілька вже
впровадили. Наприклад, люксові готелі Львова, Києва, Полтави та Харкова на
травневих святах організували акцію «Єдина країна — єдина ціна». Готелі також
почали використовувати туристичний бренд України для просування власних
продуктів, у ряді готелів Києва стартувала акція «Вихідні за півціни».
На цей рік
заплановано відкриття ще кількох великих і дорогих готелів, але навряд чи вони
відкриються вчасно, вважає Олійник. «Швидше за все, терміни відкриття знову
перенесуть», — відзначає він. У 2014 році повинні відкритися, зокрема,
Renaissance Kyiv, Park Inn by Radisson Troyitska і Sofitel.
Лола Ташматова, ІА ЛIГАБiзнесIнформ