Найактивнішими
орендарями офісів в Харкові в 2013 році виступили IT-компанії. Друге місце в
рейтингу активності займають туристичні агентства, третє – страхові компанії.
Такі підсумки моніторингу ринку офісної нерухомості Харкова, який компанія «КІТ»
проводила протягом року з січня до середини грудня. У рейтингу враховувалися як
кількість активних гравців, які представляють різні сфери бізнесу, так і
необхідна площа офісних приміщень по кожному сегменту. Про це повідомила
керівник відділу оренди офісної нерухомості компанії «КІТ» Катерина Щурова.
За її словами, найактивніший
сегмент – IT-компанії – був націлений на пошук офісного простору площею від 200 кв. м і вище.
Найбільші заявки досягали 3000-3500 кв. м. «Дані компанії в році, що минає,
пред'являли найвищі вимоги до орендованих об'єктів. Одна з найважливіших вимог
- великі площі. Націленість на великі площі обумовлювалася великою і постійно
зростаючою кількістю співробітників. Найчастіше IT-компанії шукали офіси в
бізнес-центрах з хорошим ремонтом і плануванням «open space», із зоною
відпочинку, кімнатою для переговорів і презентацій, кухнею, душовою і навіть
ігровою зоною», - прокоментувала Катерина Щурова. Вона також зазначила, що
великі IT-компанії часто не знаходять відповідний офіс і змушені знімати
приміщення не в бізнес -центрах, а наприклад, в будівлях науково-дослідних
інститутів або інших об'єктах, які не відповідають їх вимогам.
Туристичні,
страхові та юридичні компанії, які займають, відповідно, друге, третє і
четверте місце рейтингу, в більшості своїй були націлені на приміщення
невеликої площі. Новий офіс при цьому повинен був знаходитися в місцях з
великим пішохідним і автомобільним трафіком. Важлива вимога даних сегментів -
наявність окремого входу з вулиці. Катерина також прокоментувала, що помітним в
2013 році був сплеск активності туристичних компаній, які шукають нові офісні
приміщення.
П'яте, шосте,
сьоме і восьме місце в рейтингу попиту на офісну нерухомість займають,
відповідно, проектні організації, медичні центри, фітнес-центри і спортзали, а
також новий сегмент – Call-центри. Замикають рейтинг: освітні установи (дев'яте
місце) і торгові компанії (десяте місце).
Проектні
організації, установи сфери освіти, торгові компанії, спортивні зали та фітнес-
центри найчастіше зупиняли свій вибір на приміщеннях з невисокою вартістю
оренди, відсутністю додаткових експлуатаційних витрат і зручним розташуванням.
«Як цікаву тенденцію харківського ринку офісної нерухомості 2013 року можна
відзначити активність представників великих українських і російських
Call-центрів. Вони були націлені на офіси площею від 1000 до 3000 кв. м. Правда, не
всі вони - особливо це стосується російських представників - знайшли те, що
хотіли. У Харкові в цілому недостатній рівень пропозиції якісних офісних
приміщень. Причому не тільки площ більше 1000 кв. м, але й
500-1000 кв. м», - розповіла Катерина Щурова.
Разом з тим,
фахівець компанії «КІТ» зазначила, що, незважаючи на брак великих і якісних
площ, офісні приміщення міста заповнені не повністю. За її словами, на кінець
року в Харкові залишилися вакантними близько 17% офісів, що здаються в оренду.
Річний звіт «КІТ»
зафіксував зростання орендної ставки на всі класи офісних приміщень від 10% до
20% залежно від якості приміщень та цінової політики орендодавця. Середня
вартість оренди офісу в Першій столиці до кінця року склала $ 12 за 1 кв. м. Це найбільш
прийнятна ціна, яку готовий платити орендар за оренду офісу в будівлі класу В.
Керівник відділу оренди офісної нерухомості прокоментувала, що це не всі
витрати, які несе орендар. «Окремим рахунком орендарі сплачують комунальні платежі,
які коливаються від $ 2 до $ 6 за 1 кв. м залежно від об'єкта. У деяких
бізнес-центрах також існує практика виділяти в окрему категорію експлуатаційні
витрати, в той час як частина орендодавців включають експлуатацію в орендну
ставку», - підсумувала Катерина Щурова.
building.ua