Будівельна галузь в цьому році дуже сильно «просіла».
Люди, які стоять "у керма" країни, повинні або сказати відверто, що
грошей забудовникам в найближчі п'ять років не дадуть, або якось вплинути на
Нацбанк. А чиновників потрібно відправити інспектувати недобудови.
Про це в інтерв'ю журналісту ЛІГАБізнесІнформ заявив заступник голови комітету ВР з питань
будівництва, регіональної політики і житлово-комунального господарства,
заступник голови Української будівельної асоціації (УБА) Ігор Лисов.
- Ігоре Володимировичу, що реально робиться для того, що вивести галузь із
кризи?
- Сьогодні, на жаль, багато законів з тих, які ми прийняли
у сфері будівництва, не працюють. Для того, щоб полегшити життя забудовникам і
якось налагодити ситуацію у будівельній галузі, ми йдемо трьома шляхами.
По-перше, намагаємося вдосконалити ті законодавчі норми, які вже прийняті і
діють. По-друге, спростити узгодження будівельних процедур, скоротити терміни
будівництва і процедуру здачі об'єкта в експлуатацію, але щоб при цьому не
постраждала якість робіт. І по-третє - прискорити створення планів розвитку
територій.
Тому мова йде про кардинальне реформування дозвільної
системи, спрямованої на істотне скорочення термінів і спрощення процедур, які
необхідно пройти інвестору в процесі проектування, будівництва та введення
нерухомості в експлуатацію. Подивіться, що відбувається: більше 320 будівельних
проектів перебувають на розгляді більше року. Це ті проекти, під які виділено
ділянки, але не дано дозвіл на будівництво.
- Чи знизяться ціни на житло в результаті цих нововведень?
- Для того, щоб знизилися ціни на житло, ми це все і
розробляємо. Крім того, зараз розробляється програма доступного житла, для
будівництва якого будуть застосовані найбільш високі технології і будинки
будуть економічні по вартості. Витрати замовника на будівництво таких будинків
будуть скорочені на 30-40%. Будинки будуть не вище 9 поверхів. Проведення
тепло-і водопостачання на територію і в об'єкти буде проводитися безпосередньо
"Київміськводоканалом", "Київенерго" і т.д.
Об'єкти соцкультпобуту (дитячі сади, поліклініки, дороги
і т.д., - Ред.) повинні будуватися за
рахунок місцевих бюджетів, а не за рахунок будівельних організацій. Таким
чином, для людей, які стоять на квартирному обліку, ціни будуть без навантажень
у вигляді витрат на інженерні мережі та об'єкти соцкультпобуту. Займатися цим
всім будуть керівники районних та обласних центрів.
- Коли люди зможуть реально отримати житло, про яке Ви говорите?
- Нормативний термін будівництва об'єктів, про які йде
мова, становить від 9 до 12 місяців. Єдиним інвестором виступають самі люди. На
сьогоднішній день кожний керівник на місцях повинен з'ясувати, що і скільки
потрібно побудувати у нього в районі чи області, затвердити проектні рішення і
забезпечити правильний фінансовий підхід: або знайти кошти у місцевому чи
державному бюджеті, або ж звернутися до Національного банку і взяти
короткострокові кредити на будівництво об'єкта.
- Ви особисто як вважаєте? Скільки для цього потрібно часу?
- Розроблена нами програма розрахована на 7 років. За цей
термін ми повинні освоїти близько 260 млрд.грн. Це гроші поворотні. І ми
побудуємо 50 млн. кв. м житла. Цим практично повністю буде знята вся соціальна
гострота проблеми.
- Ви торкнулися теми іпотеки. Ігоре Володимировичу, чому, на Вашу думку, у
нас до цих пір немає нормального іпотечного кредитування забудовників?
- У нас не працює Закон N800. Люди, які перебувають біля
керма, повинні розуміти, що від них чекають якогось рішення. Вони повинні або
сказати відверто, що грошей забудовникам у найближчі 5 років не дадуть. І тоді
ми почнемо думати, як викручуватися. Або якось вплинути на правління Нацбанку.
Адже у комерційних банків купа грошей, але вони не можуть їх видати з-за
обмежень Нацбанку. А Володимир Семенович (голова НБУ Володимир Стельмах, - Ред.) на кожній нараді говорить про те,
що на будівництво грошей не дасть, а краще дасть аграріям.
Я вважаю, що за тими відсотками, які є, і на тих жорстких
умовах, на яких її видають громадянам, іпотека не піде. Ставка 16% річних - це
дуже багато. І це я вам кажу з досвіду будівельника.
Держава повинна забезпечити такі умови, щоб у країні
працював гасло: "Працююча людина не може бути бідною". А у людей
зараз ледве вистачає коштів, щоб прогодуватися. Я думаю, 90% людей в країні
живе саме так. Вони не думають ні про іпотеку, ні про нерухомість.
Я робив запит про те, чому не працює Закон N800 ще
Президенту Ющенку. Він мене направив до Тимошенко, а Юлія Володимирівна
сказала, що вона робить все, що може, але Нацбанк її не слухається. Тепер
запитуємо те ж саме в Азарова.
- Так що ж потрібно зробити, щоб іпотека у нас все-таки була і була
доступною?
- Моя особиста думка: я б поміняв керівництво
Національного банку. Тому що воно абсолютно не рухається. Адже гроші в
будівництво не йдуть, а ті, що дає держава - використовуються неефективно.
Подивіться, що виходить: Фонд молодіжного будівництва отримує гроші, але
замість того, щоб витрачати їх на розвиток інженерних мереж, він їх дає
безпосередньо людям.
Гроші, які дає держава, повинні йти на зниження вартості
землі і комунікацій, а не конкретним людям. Тому що цих грошей вистачить або на
100 конкретних осіб, або - на здешевлення тисячі квартир.
- Ігоре Володимировичу, але Ви ж розумієте, що навіть те житло, яке
називають "доступним", для більшості українців отримати просто
нереально?
- Я вже не раз про це говорив. Але от хочу звернути вашу
увагу хоча б на такий факт. Забудовники віддають місту нарахування на розвиток
інфраструктури, і ці нарахування входять у вартість квадратного метра.
Інвестори, що купують квартиру в новому будинку, відразу платять за дитячі
садки, поліклініки та дороги біля будинку. Але місто їх не будує. Чому з цією
проблемою йдуть до забудовника, а не до міської влади, адже саме вона за це
відповідає? Гроші приходять до бюджету міста, але ніхто не питає, чому не
будують дитячі сади і парки. Місту не вигідно будувати дитячі садки та
майданчики - на них не заробиш.
І ще скажу. Я на власному прикладі вирішив показати, як
можна будувати доступне житло. Ось підписали Закон "Про внесення зміни до
статті 4 Закону України" Про використання земель оборони" (щодо
будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей)". Суть його
в тому, що землі оборони можуть використовуватися для будівництва об'єктів
соціально-культурного призначення, житла для військовослужбовців, а також для
будівництва соціального і доступного житла. На сьогоднішній день у мене є
проект побудувати 400 тис. кв. м за продажною ціною близько 6,5 тис. грн. за
кв.м. Будинки будуть 9-10 поверхів. Я хочу провести такий експеримент і
показати результат уже до кінця 2011 року.
- А яка на сьогоднішній день ситуація з недобудовами?
- За моєю ініціативою створено робочу групу Кабміну. Але
особисто я б досліджував кожен об'єкт індивідуально. Ось я б програму
"Доступне житло" відправив на ці (недобудовані, - Ред.) об'єкти. Тому що раз інвестор
пішов і вклав гроші, а забудовник не може добудувати будинок, то держава може
забрати об'єкт собі і добудувати за кошти програми "Доступне житло" і
роздати ці квартири за програмою 30 на 70 (програма для тих, хто стоїть на
квартирному обліку, при якій 30% вартості нового житла оплачує майбутній
власник, а решту - держава, - Ред.).
- Але для цього потрібно як мінімум проінспектувати кожний об'єкт ...
- У нас що, чиновників мало? У країні 6 тисяч недобудов.
Крім того, я не давав би грошей замовнику, а дав би гроші і нормативні строки
виконавчій місцевій влади. Але зауважте: якщо б не був прийнятий Закон N800, і
не було б відтермінування по виплатах, а у людей були б права вимагати гроші
назад, то у нас би вже було дуже багато "елітацентрів".
У нормально працюючій схемі не потрібні ні зайві
посередники, ні будь-які інші "надбудови". Існує три ланки ланцюжка:
банк, забудовник і покупець - все. Банк буде контролювати цільове використання
коштів забудовником, а забудовник, якщо його квартири не будуть продаватися,
буде знижувати ціни, щоб повернути кредит.
Регулювання цін - це виключно прерогатива ринку. А
ставити якусь середню вартість, намагатися влізти в ринок, це ... Саме тому і
виникли в нас зайві структури, комітети.
- Обсяги будівництва в цьому році будуть нижче, або все ж таки на рівні
минулого, кризового року?
- Я впевнений, що будуть набагато нижче 2008 року. Їм
нізвідки взятися. Довіра інвесторів не з'явилася, купівельна спроможність -
теж. Як би себе чиновники не били в груди, я вважаю, що будівельну галузь
сильно підкосили. Будівництво - тривалий і капіталомісткий процес. У кризу не
починалися нові будівництва. Та й зараз довіра інвесторів ще не з'явилося,
купівельна спроможність - теж.
- Наскільки впали обсяги?
- Ну, якщо будуть узаконювати самобуди, то приватне будівництво
трохи підтягне показники Держкомстату. Але й узаконити (самовільно зведене
житло, - Ред.) зараз дуже важко.
- Ваша компанія ("Ліко-Холдинг") потрапила в перелік компаній,
які зможуть отримати пільгове кредитування на добудову житлових об'єктів. Ви
можете це прокоментувати?
- Я читав цю інформацію. Але мушу вам сказати, що ніяких
кредитів ми не отримаємо. Банки вимагають дуже чіткі і великі застави, у нас на
такі суми застав немає. Розумієте, потрібно відкрити кредитну лінію на 100 або
200 млн. грн, а під цю суму ми дати застави не можемо. Тому те, що компанія
потрапила в цей перелік, спасибі, але недобудови ми завершуємо самі. У нас і
військові, і Фонд молодіжного будівництва - усі купують квартири, і проблем зі
збутом немає.
- Як зараз йдуть справи в компанії?
- Під час кризи у нас трохи впали темпи будівництва. Але
зараз закладено 4 нових будинки. У розробці знаходяться 7 майданчиків. У цьому
році плануємо здати 75 тис. кв.м. (У минулому було 36 тис. кв.м.), а в
наступному - 120 кв.м.
Яна Довгань, ІА
ЛIГАБiзнесIнформ