Фонд держмайна
роз'яснив правила оцінки нерухомості.
У листі № 36-19,
що опинився у розпорядженні «Вестей», ФДМ вказав, що, згідно з постановою Кабміну №
231, проведення податкової оцінки обов'язкове для всіх випадків відчуження
майна, крім випадків успадкування або дарування.
На поточний
момент для угод з нерухомістю проводиться два види оцінки. Нова - податкова
оцінка, яка повноцінно запрацювала з 1 лютого 2014 р.: вступила в силу з 1
вересня минулого року, але до 1 лютого 2014 діяв перехідний період - можна було
користуватися оцінками, оформленими за старими правилами. Її можуть здійснювати
лише фахівці, які пройшли сертифікацію у ФДМ: для оцінки майна вони
користуються спеціальними програмами, погодженими з Фондом держмайна. Їх
висновок є визначальним при сплаті податків з операцій з купівлі та продажу
квадратних метрів. Друга - це ринкова оцінка, що діяла в нашій країні до появи
нових вимог. Її можуть здійснювати фахівці, що мають сертифікат за
спеціалізацією 1,1-1,7 ФДМ, їх оцінки повинні прийматися при оформленні
договорів успадкування та дарування.
Нове роз'яснення
Фонду держмайна знадобилося через те, що нотаріуси, які повинні були оформляти
спадщини і подаровану нерухомість при пред'явленні другої - ринкової оцінки - з
1 лютого почали відмовляти громадянам у реєстрації угод. "У вихідні
дзвонили стривожені люди, що прийшли, а іноді й приїхали здалека оформляти
спадщину: "Куди йти, нотаріуси вимагають ще одну оцінку?!" Доводилося
їм пояснювати, що податкова оцінка не буде коштувати дорожче ринкової, але
займе більше часу. Вона оформляється до двох тижнів", - розповів
"Вістям" віце-президент Ліги експертів України Андрій Гусельніков.
Підтвердили ці
повідомлення нотаріуси та оцінювачі. "Оформляючи будь-який договір, що
стосується відчуження майна, з 1 лютого ми перевіряємо наявність звіту про
оцінку в реєстрі ФДМ (туди потрапляють дані податкових оцінок). Це стосується
не тільки купівлі-продажів, але ще і договорів спадкування чи також дарування ",
- пояснила нотаріус Інна Бурячек. "Ми зробили кілька оцінок саме для
оформлення майна у спадок, така, за словами замовника, була вимога
нотаріусів", - доповнив її директор ТОВ "Київський інститут оціночної
діяльності" Олександр Скубченко.
Людям, яки оформляють
подаровану і успадковану нерухомість, сьогодні доводиться платити двічі і
витрачати на оформлення дві додаткові тижні. Спочатку вони приносять до
нотаріуса ринкову (стару) оцінку, а після того, як він відмовляється по ній
реєструвати угоду, змушені проходити ще й податкову. "Обидві оцінки
коштують однаково - по 300 грн кожна", - повідомив оцінювач Олексій.
Вирішити правову
колізію може лише профільне міністерство. У листі Фонду держмайна № 36-19,
зокрема, міститься рекомендація "звернутися за роз'ясненнями щодо дій
нотаріусів до Міністерства юстиції України". Саме розпорядженнями цього
відомства у своїй діяльності керуються нотаріуси.
"Сподіваюся,
у найближчі дні ми побачимо роз'яснення Мін'юсту, і проблема вирішиться",
- резюмував Андрій Гусельніков.
Оксана
Гришина, «Вести»