Життя повне несподіванок, причому, в основному, -
неприємних. Так, наша читачка Вікторія жила-не тужила - і одного разу
виявилося, що у неї є борг перед банком по кредиту, який вона не брала.
Розібравшись у ситуації, ми зрозуміли, що від таких запізнілих наривів
докризового кредитного буму не застрахований ніхто. Тому ми вирішили дізнатися,
як з такої ситуації вийти переможцем. Відразу обмовимося, що в таких
нестандартних випадках не варто нехтувати допомогою професійного юриста.
В БАНКУ ШУКАЙТЕ СВІЙ ПІДПИС
Оскільки банк є першоджерелом бід «псевдопозичальника»,
то незалежно від того, яка відповідь буде від колектора, вам у будь-якому
випадку доведеться звернутися в банк за інформацією. Як розповів нам директор
кредитного департаменту одного з банків, завдання «псевдопозичальника» -
розібратися в суті вимог банку і отримати копії документів по кредиту, щоб мати
на руках доказ їхньої фальсифікації (якщо підроблений підпис) або шахрайства
(якщо дані в кредитному договорі співпадуть з вашими).
«Найпростіше - відправити лист на адресу банку з
викладенням ситуації, в тому числі, як і коли вам стало відомо про наявність
боргу. У банку потрібно просити копії кредитного договору з усіма доповненнями,
а також копію платіжного доручення, яка підтверджує факт отримання вами
кредитних грошей», - говорить керуючий партнер юрфірми «DIGNUM» Олег Кононенко.
«Не варто розраховувати, що банк дасть переглянути всю кредитну справу, адже
там є внутрішньобанківська інформація, але позичальник має право отримати
дублікат кредитного договору та інших документів, де є підпис позичальника», -
уточнив банкір-кредитник.
За словами Олега Кононенка, у «нормального» банку,
точніше, його служби безпеки, після отримання такого запиту має виникнути
кілька запитань із приводу оформлення і видачі кредиту, і, можливо, результатом
таких питань стане внутрішньобанківська перевірка кредитної справи та зняття
претензій. Але може статися так, що банк буде «ненормальний» і не буде давати
інформацію по кредиту, навіть реквізитів кредитного договору. У такому разі
Анатолій Соболевський з ВГО «Захист прав споживачів фінпослуг» радить
схитрувати: «Можна на словах погодитися платити за кредитом. При цьому менеджер
чи касир випишуть вам платіжний документ, в якому буде вказано номер і дата
укладення кредитного договору. Платити, звичайно, не треба - просто заберіть
папери, і у вас будуть реквізити, на підставі яких можна буде писати більш
докладний запит». Якщо ж банк не відповідає на ваші запити, сміливо йдіть до
суду. Предмет позову для початку: зобов'язати банк надати офіційну належну
відповідь на ваше звернення у відповідності з законом «Про звернення громадян».
ЯК ПЕРЕМОГТИ ВИБИВАЛ
Перше правило боротьби з колектором - ніяких усних
розмов, тільки паперове листування. Друге - доводити свою правоту колектору
марно. «У колектора є команда «фас» від банку і скасувати її може тільки він.
Сам колектор ініціювати розгляд не буде, а тільки буде далі вимагати погасити
борг», - говорить старший юрист ВГО «Захист прав споживачів фінансових послуг» Анатолій
Соболевський. Тому ваше завдання - розібратися в ситуації, дізнатися подробиці
про кредити, які на вас вішають, і зрозуміти, наскільки законна діяльність
колектора.
«Колектор отримує від банку права «вибивати» борги з
позичальників на підставі договору. Тому в першому запиті потрібно дізнатися,
чи має колектор право звертатися до вас. Для цього потрібно запитати про
наявність договору з банком, його реквізити, дати укладання. Також потрібно
попросити копію кредитного договору з усіма додатками, виписку з кредитного
рахунку і будь-які інші документи, які могли б підтвердити наявність боргу», -
говорить керуючий партнер юрфірми «DIGNUM» Олег Кононенко. Згідно зі ст. 20
закону «Про звернення громадян», відповідь вам повинні дати протягом 30 днів.
У МІЛІЦІЮ АБО ДО СУДУ?
Наші експерти вважають, що зовсім не обов'язково чекати
відповідей від колектора або банку - можна відразу йти в міліцію або
прокуратуру, особливо якщо колектор надає моральний тиск. «У такому випадку
можна звернутися до прокуратури із заявою з описом ситуації і такий фабулою: «Прошу
захистити мене від незаконного переслідування з боку колекторської компанії
такої-то, представники якої погрожують мені фізичною розправою та здійснюють на
мене психологічний тиск. У ситуації, що склалася, з огляду на агресивну
поведінку колекторської компанії, я побоююся за життя і здоров'я своє і
близьких, а тому прошу захистити мене від злочинних посягань», - пропонує
Анатолій Соболевський. За його словами, по такій заяві прокуратура повинна
провести перевірку, взяти пояснення у працівників колекторської компанії. Такий
крок допоможе і у випадку, якщо колектор і банк не поспішають із відповіддю на
ваші листи або їхні відповіді не прояснюють ситуацію.
«Напишіть заяву в правоохоронні органи, виклавши ситуацію
у вільній формі. У заяві потрібно просити провести перевірку і порушити
кримінальну справу за ст. 190 Кримінального кодексу України, тобто
«Шахрайство». Заява пишеться на підставі статей 94, 95, 97, 98
Кримінально-процесуального кодексу України, а мотивувати його потрібно статтями
190 і 383 («Завідомо неправдиві звинувачення у скоєнні злочину», у нашому
випадку - непогашенні кредиту) КК», - вважає адвокат Марина Гавяда. За її
словами, розплутуючи клубок, правоохоронні органи самі витребують кредитну
справу в банку, і їм у банку не зможуть відмовити.
ІСТОРІЯ З ЖИТТЯ
Киянку Вікторію колектори почали турбувати три місяці
тому - заявили, що у неї борг перед банком (два кредити на 50 тис. грн). Все б
нічого, але кредити ці Вікторія не брала. Навіть паспорт не втрачала, а це
важливо, оскільки часто саме за втраченими документами видаються шахрайські
кредити. Більш того, як потім виявилося, обидва кредити були взяті в день
народження її батька, а в ці дні вони вже багато років усією сім'єю виїжджають
з Києва. Але найбільша проблема, що ні колектор, ні банк не поспішають допомогти
«псевдопозичальниці» довести свою непричетність до боргів. За допомогою юристів
Вікторія звернулася до колекторів з проханням припинити незаконне
переслідування. У відповідь колектори повідомили, що так як замовлення надійшло
від банку, то і відмінити його може тільки банк, а свою роботу робити вони не
перестануть. Більше того, вони стали тиснути на «псевдопозичальницю»: приходили
до неї додому на вихідні, обіцяли розклеїти по під'їзду оголошення про її борг.
У банку теж не поспішають розібратися в ситуації: спочатку «футболили» між
головним офісом і відділенням, де був оформлений кредит, але документи по
кредиту не показали, мовляв, вони вже в архіві, а потім і зовсім заявили: «Якщо
не вмієте зберігати свої документи, платіть».
Антон Одарюк, газета «СЕГОДНЯ»