Майбутнє в сфері обслуговування житла - за приватними компаніями і вільним
вибором послуг. Оскільки більша частина нерухомості в Україні - приватизована.
Перехід на ринкові відносини в сфері обслуговування повинен відбуватися через
створення Об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Саме цей
етап українці сьогодні і проходять. Поки що - з працею. У країні налічується
близько 13-14 тисяч таких об'єднань, в які входять близько 17% багатоквартирних
будинків. Чому створення ОСББ важливо для житлової сфери, яким чином українці
зможуть вибирати постачальників послуг, в тому числі серед монополістів, і як
можна буде уникнути свавілля забудовників у нав'язуванні приватного керуючого?
Про це в ексклюзивному інтерв'ю UBR.UA розповів міністр регіонального розвитку,
будівництва та житлово-комунального господарства України Анатолій Близнюк.
UBR.UA: Чи існує
реальна перспектива у товариств співвласників багатоквартирних будинків?
А. Близнюк: 93% усього
житла в Україні приватизоване і є приватним - у власності його мешканців.
Значить, таке житло підлягає зняттю з комунального чи державного балансу і
передачі колективу власників. Це може бути і ОСББ, і кооператив, і акціонерне
товариство. Однак процес приватизації в країні не завершено: немає відповідного
рішення парламенту. Житло "зависло" між небом і землею: і держава вже
не власник, і люди ще не стали повноправними господарями. З решти 7%, хтось
поїхав до Італії на заробітки, хтось у Сургуті, наприклад, працює і живе вже 15
років. У когось - це вже третя чи п'ята квартира. Деякі місцеві ради через суд
забирають житло, гарантуючи його повернення або надання аналогічного колишньому
жителю. І процес приватизації необхідно закінчити, щоб перейти на новий рівень.
UBR.UA: Можливо,
державі слід застосовувати якісь фінансові стимулюючі програми?
А. Близнюк: Такі приклади
вже існують. Так, у Луцьку керівник місцевої громади звернулася до нас з
проханням врегулювати їх проект по законодавству. У них - п'ятиповерховий
будинок в центрі міста. І власники отримали пропозицію від потенційного
інвестора. Він утеплює будинок і змінює тепломережі, а за це отримує право
надбудувати над п'ятим поверхом мансарду. Так що пошук інвесторів можливий і
для ОСББ. Держава, зі свого боку, теж може взяти участь. Якщо процес
приватизації буде завершений, то при прийнятті будинку на баланс, його
власникам варто скласти кошторис необхідних ремонтних робіт. У першому ж
капітальному ремонті може прийняти участь його попередній власник - муніципалітет
чи держава. Крім того, держава ще має визначити частку участі та спосіб: чи це
буде певна сума на кожний квадратний метр житла - і, таким чином, буде оплачена
частка кошторису. Чи то буде оплачено один проект, наприклад, утеплення
будинку. А потім зекономлену на опаленні суму мешканці зможуть накопичувати і
направляти на подальші роботи.
UBR.UA: А хто буде
обслуговувати будинки?
А. Близнюк: Мешканці
можуть вирішити, що їм потрібен тільки електрик і слюсар, а мити під'їзд і
прибирати двір, приміром, вони будуть самі. Але можуть і найняти управлінську компанію.
З масовим поширенням ОСББ це набуде більш сучасний характер. Група будинків
може обслуговуватися в одному підприємстві, яке має єдину диспетчерську, єдиний
комп'ютерний центр і буде вести облік використання ресурсів в 10 будинках. Це
ефективніше, ніж диспетчерська і комп'ютер в кожному будинку. За такими
професійними керуючими - майбутнє.
UBR.UA: А як ОСББ
можуть побудувати роботу з монополістами, тут же нічого не вибрати?
А. Близнюк: Сьогодні
виробник, транспортування і дистрибуція - все в одній особі, в особі
монополіста. У майбутньому можливий розділ виробництва і транспортування. Тобто
виробляти буде одне підприємство, а купити можна у різних. Такий поділ вже
існує у сфері газопостачання.
UBR.UA: Але, якщо одні
будинки вирішать ставити свої теплопункти, а інші захочуть залишатися в
централізованій системі - до чого це призведе? Чи зможуть тепломережі
обслуговувати тільки половину клієнтів?
А. Близнюк: Кожний випадок
треба розглядати індивідуально, але рішення має бути комплексним. Наприклад, є
10 споживачів у якоїсь котельні. Бюджет виділить гроші - школа і садок
поставлять теплопункти. Так, в одному будинку зробили індивідуальне опалення.
Потужність і транспортні витрати котельні не змінилися - їх підприємство
змушене буде розподілити на інших споживачів. Вихід: кожному об'єкту
мікрорайону ставити індивідуальні теплопункти, а загальну котельню закрити. Це
комплексне рішення. Але випадки бувають різні. Вибір способу опалення може
залежати від характеристик району: будинки стоять на висоті і для подачі тепла
треба створювати тиск, або ж об'єкти розташовані на рівнині, і тоді центральний
пункт для всіх - економічно доцільний.
UBR.UA: До сих пір при
створенні ОСББ виникала маса проблем, жителі не могли вибрати компанію з
прибирання території - остання не належала їм, забудовники нав'язують
інвесторам свого приватного керуючого з непомірними тарифами. Як боротися з
цим?
А. Близнюк: У березні
Верховна Рада прийняла закон "Про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо об'єднань співвласників багатоквартирного будинку" (№
8474). Він так і не вступив в силу, оскільки не був підписаний Президентом
України. Ймовірно, він буде ветований і відправлений на доопрацювання. Цей
законопроект якраз і вирішує існуючі проблеми. В ньому визначено поняття
прибудинкової території і передбачається її передача людям у колективну
власність. Документ також не дозволить створювати об'єднання трьом жителям.
Адже, сьогодні забудовник, який підносить будинок повністю за гроші інвестора,
може взяти 3-5 квартир, оголосити їх службовими - для двірника та інших
комунальних працівників - і створити з допомогою цих, найчастіше, тимчасових,
жителів ОСББ. А потім оголошують людям, що експлуатує компанія визначена і за
обслуговування будинку потрібно платити великі гроші. Так от, за новим законом,
таке буде неможливо: для створення ОСББ потрібна участь понад 51% жителів.
Такий закон необхідний і ми сподіваємося, що він в будь-якому випадку буде
прийнятий.
Надія Музлова, Український Бізнес Ресурс