Незважаючи на те, що ринок рітейл-нерухомості просів менше, ніж інші, вкладати в нього гроші девелопери не поспішають. Поки в основному завершується будівництво нечисленних розпочатих раніше торгових центрів, а закладання нових практично не проводиться.
Основними подіями 2010 р. на ринку рітейлу експерти називають відкриття декількох великих ТРЦ як у Києві, так і в регіонах. Так, в Одесі девелоперська компанія Argo Real Estate Opportunities Fund відкрила ТРЦ Riviera Shopping City Centre із загальною торговою площею 65 тис. кв.м. У Львові навесні 2010 р. з'явився ТРЦ King Cross Leopolis (загальна площа двох фаз - 50 тис. кв.м).
Найбільшим з відкритих у нинішньому році став столичний ТРЦ Sky Mall, який завдяки появі влітку другої черги розширився до 68 тис. кв. м. Серед менш помітних реалізованих регіональних проектів - ТЦ «Модуль» в Бучі Київської області (девелопер Dragon Development), і ТРЦ Depot Center у Чернівцях (Depot Development Group).
Рітейл-нерухомість постраждала від кризи менше, ніж інші ринки нерухомості, але й тут проблеми тільки наростають. З одного боку, на ринку як і раніше не вистачає якісних торгових площ, з іншого - будівництво нових об'єктів практично припинилося.
Як вважає гендиректор Chapman Taylor Ukraine Ltd Ольга Сокіл, в міській межі може бути декілька торгових центрів площею 25-30 тис. кв. м в одному районі, забезпечуючи максимальну доступність для жителів довколишніх кварталів, і цей сегмент буде розвиватися постійно і буде постійно затребуваний.
Але поки, за даними гендиректора компанії «Астра Проперті» Олексія Струлева, навіть у Києві професійних ТЦ «не вистачає скрізь», при цьому в цілому за кількістю торговельних площ на душу населення ми відстаємо від Москви у 5 разів, від Варшави - в 6.
«Ринок торговельних площ є фундаментально ненасиченим. Ми бачимо, що всі нові проекти, які виходять на ринок, відкриваються з високим рівнем заповнення. Різке зниження орендних ставок стимулювало зростання попиту на якісні торгові приміщення », - відзначає керівник відділу торговельних площ компанії Jones Lang LaSalle Ганна Чуботіна.
Як відзначає Г. Чуботіна, з початку 2010 р. зріс інтерес міжнародних рітейлерів до України і активізували свій розвиток українські мережеві оператори. Але при цьому інвестиційна активність в 2010 р. була вкрай низькою - на ринку зареєстрована всього одна дійсно велика угода з продажу 50% +1 акції ТЦ SKY Mall компанією «Астра Проперті» групі OLEDО. Також відбувся продаж 60% української мережі універмагів одягу Tuso (належить групі компаній TК-Group) холдингу Arber Group.
Серед небагатьох позитивних тенденцій - вихід на український ринок нових торгових операторів: такі бренди як британські New Look і Topshop, іспанські Massimo Dutti і Oysho, німецька New Yorker вже продаються або будуть відкриті у вигляді монобрендових магазинів найближчим часом. Зберігають серйозні наміри по відношенню до України і давно очікуваний H&M, а також Debenhams, C&A і Real. У той же час DIY-гігант IKEA остаточно відмовився від своїх українських планів, не змирившись з корупційною особливістю землевиділення в Україні.
За даними компанії Knight Frank (Україна), в кінці першого півріччя 2010 р. рівень вакантності склав 1-3% проти 3-5% в кінці 2009 р., тому й орендні ставки в основних великих ТЦ Києва за півроку зросли на 10-20 %.
При цьому, як вважає О. Струльов, про швидке збільшення числа центрів, що зводяться, говорити не доводиться, оскільки нові об'єкти не закладаються і не особливо часто відкриваються. «На сьогоднішній день всі якісні по концепції об'єкти реалізовані, вони всі знайшли гроші навіть у складній фінансовій ситуації», - говорить він.
Правда, за даними Knight Frank Research, число заявлених до реалізації проектів торговельної нерухомості і проектів багатофункціональних комплексів з торговою складовою збільшилася (МФК на вул. Магнітогорській, 1А; Парк розваг у Гідропарку; МФК на вул. Антоновича).
Наталія Тарасова, UGMK.INFO