Створення Реєстру
малозабезпечених позичальників, які обслуговують іпотечні кредити, дозволить
державі разом з банківською системою підтримати соціально незахищених громадян,
платоспроможність яких погіршилася внаслідок різкої девальвації гривні, і
убезпечити себе від шахрайства. Таку пропозицію Асоціація "Український
Кредитно-Банківський Союз" озвучила керівництву Нацбанку. Про це
повідомили в прес-службі УКБС, пише УНН.
На переконання
УКБС, Реєстр дозволить виділити категорію соціально незахищеного населення, яке
обслуговує житлові кредити (валютні або гривневі) і дійсно потребує пом'якшення
умов кредитування у зв'язку з кризою. А також відмежувати від пільг заможних
позичальників, які брали кредити на покупку VIP-житла або житла для комерційних
цілей (здачі в оренду або перепродажу), і боржників, які не платили і при
стабільному курсі.
Такий підхід,
коли підтримка надаватиметься позичальникові незалежно від валюти кредитування,
а залежно від рівня його матеріального забезпечення та соціальної захищеності,
більш зважений і справедливий в порівнянні з популістськими ініціативами
підтримки лише "валютних" позичальників шляхом примусу банків
конвертувати їх кредити в гривневі за курсом і ставкою значно нижче ринкових
(законопроекти № 4895 і № 4895-1).
Покладання на
банки всіх збитків від різкої девальвації гривні і недбалої фінансової
поведінки боржників за валютними кредитами (які і при стабільному курсі свідомо
відмовлялися від пропозицій з їх переведенні в гривневі) матиме вкрай негативні
наслідки не тільки для банківської системи, а й для всієї держави.
Це підтвердили
вже не тільки НБУ, Мінфін, МВФ, Світовий банк, а й Головне науково-експертне
управління ВРУ. За його висновком, перерахунок існуючого обсягу іпотечних
кредитів фізосіб в понад $4 млрд. за певним в законопроекті № 4895 курсом
призведе до значних збитків банків і додаткового навантаження на їх капітал. Як
наслідок, кількість проблемних банків може швидко збільшитися, в т.ч. і серед
державних, докапіталізація яких означатиме додаткові незаплановані навантаження
на Держбюджет і зменшення фінансування соціальних програм.
Тому викликає
занепокоєння відверто популістські законопроекти № 4895, № 4895-1, які
незважаючи на ризики соціально-економічної дестабілізації, наполегливо
проштовхуються і пропонуються на розгляд Парламенту вже на поточному тижні.
В УКБС
зазначають, що в поточних умовах важливо знайти компроміс для людей, які взяли
кредити під купівлю житла і сьогодні з об'єктивних причин не можуть їх належним
чином обслуговувати. Незалежно від того, в якій валюті були отримані ці кредити
- в іноземній або національній, сумлінний позичальник повинен бути впевнений,
що банк не зацікавлений у його виселенні з єдиного житла.
Зараз банківська
система пропонує оптимальні шляхи вирішення проблем неплатоспроможних
позичальників і лояльні для клієнтів програми реструктуризації кредитів.
Зокрема, тільки за підсумками реалізації банківських програм з переведення
валютної заборгованості в гривневу, кількість іпотечних кредитних договорів,
укладених з фізичними особами, за останні п'ять років скоротилася більш ніж у 2
рази - з 200,9 тис. од. до 87,1 тис. од., а загальний обсяг заборгованості за
такими кредитами зменшився з 9,9 млрд. дол. до 4,1 млрд. дол. (за даними НБУ).
"Для
реальної підтримки населення доцільно сформувати Реєстр малозабезпечених
позичальників, які зможуть розраховувати на допомогу з боку держави і банків у
разі погіршення платоспроможності, - зазначає Генеральний директор
Асоціації" Український Кредитно-Банківський Союз" Галина Оліфер. - Це
може бути компенсація різниці процентних ставок, встановлення кредитних канікул
для позичальників, які, наприклад, отримали кредит на придбання єдиного житла
економ-класу або мають на утриманні двох і більше неповнолітніх дітей,
батьки-одинаки та ін.".
УНН