Вся нерухомість > Новини > Потьомкінські села обійдуться в 50 млрд.
↑ До списку новин

Потьомкінські села обійдуться в 50 млрд.

19 листопада 2010

У цьому році влада змінила тактику обіцянок. Замість оповідань про можливості профінансувати з бюджету все і відразу, тепер упор робиться на залучення інвестицій. Правда, чиновники не кажуть про те, що залучення інвестицій теж вимагає державного фінансування. І реалізація всіх заявлених проектів потягне щорічно не менш ніж на 55 млрд. казенних коштів.

Ніхто не сперечається, що залучення інвестицій для України є одним з пріоритетів. І, звичайно ж, якщо мова йде про невеликі проекти, інвестору, в першу чергу, потрібен клімат. Що неодноразово підкреслювалося владою. Однак сьогодні політики роблять ставку на капітальні мегапроекти вартістю мільярди. А реалізувати їх повністю за гроші інвесторів не вийде ні за яких умов.

Якщо взяти, приміром, найгучніший український проект останніх років - підготовку до проведення чемпіонату Європи з футболу, - можна побачити, що спроби держави перекласти максимум фінансових проблем на плечі приватних інвесторів успіхом не увінчалися. Програма підготовки до Євро-2012 коректувалася десяток разів, але головне, що слід відзначити, - за останні два роки її вартість зросла на 16,5 млрд. грн. Причому частка держави в цьому мегапроект збільшилася з 21,4 до 32,9 млрд. грн., І тепер складає 26%.

Якщо дивитися по конкретних раніше реалізованих проектах - модернізація енергетики і вуглепрому, - там державне фінансування становило від 20 до 50 і більше відсотків. Іншими словами, інвестор (або пул інвесторів) у більшості випадків категорично відмовляється нести всі ризики. І оптимальною мінімізацією ризиків для нього є чи отримання об'єкту в приватну власність, або співінвестування з боку держави.

До речі, минулого тижня набув чинності закон про державно-приватне партнерство. Чиновники особливо підкреслювали і підкреслюють, що він передбачає різні види співпраці - від державних контрактів до концесійних угод. І тільки одного разу з вуст представників Кабміну пролунало, що мова може йти і про співінвестування проектів. А ось незалежні експерти якраз в цьому пункті бачать основний прорив - у порівнянні з тим же Законом «Про концесії», який передбачає можливість надання концесіонеру лише дотацій, компенсацій і пільг, та й то виключно стосовно збиткових або низькорентабельних об'єктів концесії. І саме тому вкладення коштів у держактиви було нецікаво інвесторам (якщо, звичайно, не існувало кулуарних домовленостей про подальшу долю об'єкта). У зв'язку з цим виникає питання: а чи готова держава самостійно вкласти хоча б 25-30% інвестицій в такі потрібні і широко рекламовані проекти?

За останні місяці влада наобіцяла багато, але, щоб зрозуміти розмах планованого залучення інвестицій, досить подивитися на проекти, вартість яких оцінюється у мільярди. Крім вищезазначеного Євро-2012, всі проекти влади умовно можна розділити на три категорії. Перша - це народжені ситуацією. Так, після паводків на Прикарпатті, Кабмін пообіцяв комплексну програму з попередження руйнівних ударів стихії на 10 млрд. (на п'ять років). А після трагедії на залізничному переїзді в Марганці начебто планується виділити 8 млрд. грн на обладнання переїздів мостами (по 2 млрд. на рік). Друга група - це проекти «в інтересах спонсорів». Як політичних, так і економічних. Сюди можна віднести і плани побудувати міст через Керченську протоку (1,4-1,6 млрд.), і необхідність термінового вкладення коштів в освоєння родовищ газу на Чорноморському та Азовському шельфах (7 млрд. за п'ять років), і створення СП з виробництва елементів ядерного палива (4 млрд.). А також масу інших прийнятих у цьому році програм - від доступного житла (89 млрд. грн на вісім років, у тому числі 23 млрд. за рахунок держбюджету) до «Українського вугілля» (планується за бюджетний рахунок перед приватизацією зробити шахти максимально привабливими - 107 млрд. грн. на шість років, з яких 47 млрд. - бюджетні гроші).

І, нарешті, третя група - це національні проекти, з якими вже четвертий місяць носиться влада. Щоправда, тільки на цьому тижні чиновники змогли хоча б приблизно підрахувати, скільки потрібно грошей на реалізацію цих планів. За словами керівника робочої групи Владислава Каськіва, передбачається залучення $15 млрд. протягом чотирьох-п'яти наступних років (виходить по 24 млрд. грн щорічно). Хоча і в цьому можна засумніватися, враховуючи той факт, що тільки підготовка до подачі заявки в МОК з приводу проведення Олімпіади-2022, ЗПГ-термінал і «Природна енергія» тягнуть, за оцінками експертів (і ряду політиків), на цю суму. Але навіть виходячи з озвучених цифр виходить, що як безпосередньо урядові проекти, так і інвестиційні (виходячи з передумов, що на держбюджет доведеться лише 20-30% витрат) вимагають щорічного фінансування в розмірі 40 млрд. грн.

Регіони теж намагаються не відставати. До місцевих виборів майже всі області розробили власні програми розвитку, і кожна вимагає значного бюджетного фінансування. Упор, звичайно ж, теж робиться на залучення інвестицій в самі проблематичні сфери, але місцева влада прямолінійніші. Мовляв, частину грошей ми залучимо, але левову частку чекаємо з бюджету. Найбільш яскравим прикладом регіональних апетитів є проект Державної програми розвитку транспортної інфраструктури Криму, схвалений Радою міністрів АРК. Передбачається, що за десять років у цю сферу має бути вкладено близько $10 млрд. При цьому із запланованих 81,62 млрд. грн з держбюджету має бути виділено 53 млрд., і тільки 1% від суми дасть Крим та місцевих рад. Інші регіони виявилися скромніше - їх запити - від 3 до 30 млрд. на сім-десять років. У підсумку виходить, щоб задовольнити запити ще й місцевої влади, необхідно щорічно виділяти з держбюджету на розвиток близько 35 млрд. грн. Хоча навряд чи про це варто говорити після виборів.

Виходить, що, за найскромнішими підрахунками, починаючи з наступного року капітальні витрати українського бюджету мають зрости на 50 млрд. І це на додаток до тих програм, які прийняті раніше і повинні продовжувати фінансуватися (близько 15 млрд. грн.) У свою чергу, Кабмін вже чітко дав зрозуміти, що, незважаючи на всі обіцянки бюджету розвитку в 2011 році, мова буде йти про набагато скромніші суми. За словами прем'єр-міністра Миколи Азарова, близько 30 млрд. грн. Експерти, щоправда, кажуть, що збільшити втричі в порівнянні з минулим роком капітальні вкладення з бюджету нереально. Тим більше, що крім цього влада хоче залучити кредитів на 50 млрд. Доходи бюджету, який цього року тріщить по швах, навряд чи в наступному році серйозно збільшаться навіть при новому Податковому кодексі. А тут ще й запланований пік виплат за вже наявного боргу - 53,5 млрд. грн. Так що хто-то залишиться без коштів. І за старою традицією, мабуть, це буде як раз бюджет розвитку.

Вікторія Пода, «Комментарии»


Топ-оголошення

Продажа 70.31 кв.м ул.С.Русовой ж/б 34 Батурин ЖК Патриотика
Позняки, Гмыри ул., 2 комнаты, 71/18/32 кв.м, 23/25, 42 000$, ЖК Патриотика Батурин ж/б 32 Продается ...

Квартири > Продам > Київ > Дарницький р-н

продам в дом в тарасовке с ремонтом и меьелью
комарова, 4 кімнати, 103 кв.м, 4 соток, 122 000$, Продажа Супер-Дома в Тарасовке Можно под ...

Будинки. Котеджі. Дачі > Продам > Київська обл. > Києво-Святошинський р-н > тарасовка

Топ-оголошення

Квартира с 4-мя отдельными комнатами и большим холлом в Киеве
Харківський масив, Ревуцького вул., 13, 4 кімнати, 102,6/53,6/8 кв.м, 2/15, 105 000$, Продается ...

Квартири > Продам > Київ > Дарницький р-н

Сдам. Офис 500 м.кв. 2/11, центр, ул.Владимира Мономаха
Московская ул., 500 кв.м, 5 000$/месяц, Сдам. Офис 500 м.кв. 2/11, центр, ул.Владимира Мономаха ...

Офісні приміщення > Здам > Дніпро > Шевченківський р-н

Офис 155м евроремонт м. Дворец Спорта 2мин от хозяина
Майдан Незалежности, 155 кв.м, 30 000грн/месяц, ул. Эспланадная, общ. 155м, 4/4.1-я сдача! Офис ранее ...

Офісні приміщення > Здам > Київ > Шевченківський р-н