Розквіт будівництва торгово-розважальних центрів охопив провінцію.
Незважаючи на його рекордні темпи, Україна все ще вчетверо відстає від
центральноєвропейських країн за кількістю торговельної площі на 1 тис. чоловік,
пише журнал Корреспондент у свіжому номері.
Видання констатує, що будівельники напали на золоту жилу в регіонах
України. Зведення торгово-розважальних центрів (ТРЦ) в провінції прийняло
епідемічний характер. За даними транснаціональної компанії Jones Lang LaSalle,
що спеціалізується на міжнародному ринку нерухомості, за останні п'ять років в
українській глибинці побудовано 600 тис. кв. м ТРЦ. Це стільки ж, скільки
вдалося відкрити за попередні 15 років.
Співвласник і гендиректор будівельної компанії XXI століття (у її власності
17 ТРЦ) Олег Салмін пояснює Корреспонденту, що в період кризи інвестори
переглянули свої погляди на ринок нерухомості і географію вкладень.
Такі проекти, як житло і будівництво офісів, відійшли на задній план.
Перестав бути основним магнітом для вкладень і Київ. Найбільш затребуваний і досить
швидко окупається сегмент тепер - торговельна нерухомість в містах за межами
столиці.
Крім того, на думку партнера компанії Українська торгова гільдія (UTG)
Віталія Бойка, на українському ринку склалася унікальна ситуація, коли дефіцит
торгових площ по всій країні заповнюють виключно вітчизняні компанії.
Експерт зазначає, що ні в Польщі, ні в Румунії, ні в Болгарії місцевий
капітал не домінує над іноземними вливаннями так, як це відбувається в
українській нерухомості. Частково цей феномен пояснюється тим, що іноземці з
великою обережністю йдуть на ринки держав, де непередбачуваність бюрократії
представляє для них небезпеку.
Корреспондент пише, що великі міста-мільйонники та обласні центри потрапили
в фокус інтересів інвесторів, готових вкладати в торговельну нерухомість
пристойні суми. Між 2007 і 2012 роками, за даними Салміна, в нові ТРЦ вкладено
близько $600 млн.
За оцінкою Віктора Оборського, керівника департаменту стратегічного
консалтингу UTG, витрати на зведення 1 кв. м становлять близько $1 тис., що близько
до витрат на будівництво ТРЦ у Східній Європі.
Корреспондент.biz