Українцям, охочим продати або купити нерухомість,
спробують полегшити життя. З 2012 р. зареєструвати житло можна буде без участі
БТІ. Для цих цілей буде створена нова структура - Укрдержреєстр.
Нові
порядки
З 1 січня 2012 р. в силу вступлять нові правила
реєстрації нерухомості та будь-яких її обтяжень (наприклад, іпотеки). Головне
нововведення - створення Державної реєстраційної служби (Укрдержреєстра), яка і
буде займатися всім, що пов'язано з реєстрацією будь-якої нерухомості
(включаючи речові права на землю) і пов'язаних з нею обтяжень (наприклад,
іпотеки). Це, як очікується, має спростити всі реєстраційні процедури.
«Основна і безперечна перевага нового порядку реєстрації
полягає в тому, що тепер реєстрація прав на земельні ділянки та прав на будівлі
/ приміщення буде здійснюватися одним органом і в одному реєстрі. Більше того,
в цьому ж реєстрі разом з правами реєструватимуться та обтяження. А це означає,
що замість «гори» документів з БТІ, органів земельних ресурсів і нотаріусів,
достатньо буде отримати виписку з одного реєстру для підтвердження прав і
обтяжень. Відповідно, і сама реєстрація повинна відбуватися легше і швидше», -
припускає юрист ЮФ Avellum Partners Геннадій Росчепій.
Дійсно, новий порядок передбачає більш оперативну роботу
чиновників, ніж зараз. Так, весь процес реєстрації повинен буде займати не більше
14 днів з моменту подачі заяви (наприклад, сьогодні в Київському БТІ це
«задоволення» розтягують на 1,5-2 місяці). Реєстрація іпотеки і будь-якого
іншого обтяження повинна буде здійснюватися не довше одного робочого дня.
Повідомити про відмову повинні будуть протягом 10 днів. А якщо в поданому
пакеті не вистачає документів, розгляд заяви зупиняється не більше ніж на 5
робочих днів, тоді як сьогодні - на 30 календарних. При цьому держмито за
реєстрацію права власності на нерухомість буде складати семи неоподатковуваних
податком мінімумів доходів громадян (119 грн.), А за реєстрацію речових прав на
нерухоме майно та їх обтяжень - три НМДГ (51 грн.).
Крім того, як підкреслює керуючий партнер адвокатського
об'єднання Arzinger Тимур Бондарєв, уточнено перелік документів, на підставі
яких отримують свідоцтва про право власності. А перелік підстав для відмови в
реєстрації скорочено всього до двох пунктів: з заявою звернулася неналежна
особа або в Держреєстрі відсутні відомості про зареєстровані речові права на
нерухоме майно та їх обтяження.
Справа
неблизька
Як визнають у Укрдержреєстрі, сьогодні українці нерідко
змушені проходити процес, «який пов'язаний з певними незручностями». Мова йде
про розрізненості системи. Так, речові права на земельні ділянки та їх окремі
обтяження реєструються в Держреєстрі земель, який ведуть територіальні органи
земресурсів. Права на будівлі, споруди та об'єкти незавершеного будівництва
реєструються в БТІ, а інформація про це міститься в Реєстрі прав власності на
нерухоме майно. А дані про обтяження нерухомості виявляються в Держреєстрі
іпотек. «Така система не відповідає вимогам часу», - визнають в Укрдержреєстрі.
Але на виправлення цієї системи піде чимало часу. «В
принципі, це крок у правильному напрямку, але він може бути настільки
революційним, що ринок нерухомості просто не встигне підготуватися до нього.
Зокрема, незрозуміло, де візьметься величезне число реєстраторів (а вони
повинні бути навчені і мати досвід роботи)», - дивується аналітик порталу
нерухомості www.domik.net Володимир Коломейко. На його думку, новий порядок
істотно складніший за чинний і потребує апробації. А це, швидше за все, буде
затягувати процедуру реєстрації, принаймні, на перших етапах його впровадження.
В Укрдержреєстрі конкурс на заміщення вакантних посад в
новому держустанові був проведений в кінці червня. Але необхідні для
реєстраційної діяльності підрозділу, як пояснили в Укрдержреєстрі, «на сьогодні
знаходяться на етапі свого формування, тому відбір кадрів до цих органів ще не
здійснювався».
Як вважає Т. Бондарєв, на етапі впровадження нової
процедури неодмінно збільшиться кількість помилок в документах, не будуть
дотримуватися терміни, проте будуть неправомірні відмови у вчиненні реєстрації
та / або видачі витягів. Все це, на його думку, відбудеться якраз через
неготовність і недостатню кваліфікацію державних реєстраторів, яким доведеться
працювати з великими обсягами інформації.
Можна припустити, що нові трудові колективи будуть
складатися переважно зі співробітників Мін'юсту та БТІ, повноваження яких з
нового року істотно скоротяться. Зокрема, з січня за БТІ, як пояснили в Укрдержреєстрі,
залишаються лише функції проведення техінвентарізаціі нерухомості. За
нотаріусами залишаються повноваження щодо засвідчення правових угод (договорів,
заповітів, доручень). Нотаріуси будуть користуватися інформацією з Держреєстру
речових прав на нерухоме майно, порядок доступу до якого буде встановлювати Мін'юст.
При цьому нотаріуси втратять функції з реєстрації обтяжень нерухомості та
іпотеки, які сьогодні реєструються ними у відповідних реєстрах, і не будуть
видавати витримки, які сьогодні видаються ними з Держреєстру правових угод.
Під
сумнівом
Втім, незважаючи на всі ці нововведення, ряд положень, на
думку Г. Росчепія, ще вимагають доповнень або нічого принципово не змінюють.
Наприклад, не зовсім зрозуміле питання з технічною інвентаризацією будівель /
приміщень, яка ніби як буде і не потрібна, але ризик несподівано зіткнутися з
БТІ залишається. Крім того, як нагадує Г. Росчепій, з 2012 р. Укрдержреєстр для
реєстрації права на землю буде видавати витяги з реєстру майнових прав на
нерухомість або свідоцтва про право власності. У той же час за законом про земельний
кадастр до 1 січня 2013 р. передача у власність земель державної / комунальної
власності буде здійснюватися з видачею державних актів. Який документ можна
вважати «правильним» у цій ситуації - поки що неясно.
Т. Бондарєв серед основних недоробок нового порядку
наголошує на тому, що держреєстр залишається непрозорим, оскільки доступ до
системи залишається закритим для основної частини населення і учасників ринку
нерухомості. «При цьому рейдери, погрозами дій яких прикривається така
закритість, вже давно навчилися отримувати всю необхідну їм інформацію через
чиновників і правоохоронні органи, які мають право отримувати інформаційні
довідки з Держреєстру», - пояснює він.
Наталія
Тарасова, UGMK.INFO