160 років - саме стільки часу в кращому випадку
знадобиться на відновлення ліфтового господарства країни при нинішніх темпах
фінансування. У 2011 р. з держбюджету на ремонт і заміну ліфтів планується
витратити лише 30 млн. грн. при необхідних 5 млрд. грн. І це незважаючи на те,
що в Україні кожний другий ліфт відпрацював свій ресурс і представляє загрозу
життю і здоров'ю пасажирів.
Небезпечно для життя
За даними МінЖКГ, в Україні налічується 92 088 ліфтів (диспетчеризовано
лише 58 318), які обслуговують мешканців 29 300 багатоповерхівок. При цьому
майже половина з них, 41 652 (45,2%), експлуатуються 25 років і більше, тобто
відпрацювали нормативний термін. А 3031 ліфт взагалі не працює більше року.
Як додають у Укрміськпромнагляді, в 2008 р. ліфтів, які
відпрацювали встановлений термін експлуатації, налічувалося 35 тис., а роком раніше
- 32 тис. Таким чином, щорічно в Україні кількість застарілих підйомників
збільшується на 2 - 3 тис. З урахуванням того, що більшість ліфтів були введені
в експлуатацію в 1970-1990-х рр., старіють вони все стрімкіше. Наприклад, в
Києві, як повідомляє заступник начальника ГУ житлового господарства КМДА Петро
Пантелєєв, з експлуатованих 20 271 ліфта нормативний термін відпрацювали 7578
(37,38%). І, як зізнається чиновник, їхня робота викликає велику кількість
нарікань з боку мешканців.
Варто зазначити, що застарілі ліфти - це не просто
статистика, а й реальна загроза життю його пасажирам. Такі підйомники
ламаються, застряють і навіть падають. Так, 6 березня 2011 р. в Києві ліфт з
пасажиром, спускаючись з 12-го поверху, зірвався і застряг між 1 і 2 поверхами.
Пасажиру вдалося вибратися самостійно, але на наступну ніч він помер - як
повідомляється, від хронічної ішемічної хвороби серця. Аварія, згідно з
висновками комісії, сталася через обрив трьох тягових канатів лебідки,
викликаний великою кількістю обриву дротів по всій довжині цих канатів, а також
несправностей системи. Раніше, 15 січня, у Павлограді Дніпропетровської обл.
нещасний випадок стався з 6-річним хлопчиком, який притулився до дверей ліфта
на третьому поверсі і впав з висоти в шахту. Це лише найгучніші випадки за
останній час, але через несправність ліфтів в Україні гинуть десятки людей.
Точних даних про кількість НП з ліфтами немає, але, наприклад, тільки в
Луганській обл. в 1999-2011 рр. з цієї причини загинуло більше 20 людей, з яких
троє були дітьми.
Немає руху
Проблему плачевного стану ліфтового господарства
спробували підняти на держрівень ще 8 років тому. Кабмін окремим дорученням №
20758 від 12.05.2003 зобов'язав місцеві органи виконавчої влади, починаючи з
2004 р., розробити регіональні програми модернізації, ремонту та заміни ліфтів,
які експлуатуються у житловому фонді всіх форм власності. Але в результаті, за
словами заступника міністра ЖКГ Віталія Шаповаленка, як такої загальнодержавної
програми заміни ліфтів немає. Втім, уточнює він, справа не в програмі, а у
фінансуванні.
Відповідальність за ремонт і заміну ліфтів лежить на
домовласниках, якими зазвичай є місцеві органи влади, держава допомагає
фінансово лише у разі створення в будинку ОСББ. У 2010 р., як повідомляє В.
Шаповаленко, на ремонт, реконструкцію, модернізацію і заміну ліфтів з
держбюджету було спрямовано 83,6 млн. грн. «За ці гроші було відремонтовано 855
ліфтів та поставлено 37 нових», - уточнює заступник міністра.
Незважаючи на крайню мізерність цієї суми, в 2011 р. її
зуміли зменшити втричі. У цьому році, як пояснює В. Шаповаленко, пріоритет у
сфері ЖКГ віддали програмі «Питна вода», а на підтримку реформи ЖКГ (мається на
увазі комплексний ремонт багатоповерхівок, що створюють ОСББ) виділили тільки
51 млн. грн. Виходячи з досвіду минулих років, чиновник робить висновок, що на
ліфтове господарство витратять трохи більше половини вказаної суми, тобто до 30
млн. грн.
Ці гроші - крапля не в морі, а в океані. Адже, за
підрахунками МінЖКГ, необхідно відремонтувати 12 541 (13,6%) і модернізувати
12774 (13,9%) ліфтів, що обійдеться в 2,5 млрд. грн. Ще 1,5 млрд. грн.
необхідно на заміну 5950 (6,5%) підйомників. Разом - мінімум 4 млрд. грн. Але,
як уточнює В. Шаповаленко, ці розрахунки були вірні до квітня 2011 р., коли
виробники ліфтового обладнання підвищили ціни. Тепер, за підрахунками
чиновника, мова йде вже про 5 млрд. грн.
Якщо уряд і надалі буде виділяти щорічно не більше 30
млн. грн. щорічно, то відремонтувати і замінити всі ліфти можна буде за 160 з
невеликим років. Щоправда, з урахуванням того, що за цей час нині справні ліфти
також зносяться, сума очевидно зросте.
На місцевому рівні
Залишається сподіватися, що місцева влада виявиться більш
дієвою і буде шукати гроші на ліфтове господарство оперативніше. Щоправда,
нерідко до оперативності її підштовхують нещасні випадки, як це було в
Павлограді. Після пригоди з хлопчиком всі 102 ліфта житлофонду були прийняті на
баланс новоствореного комунального підприємства «Житлобудсервіс», яке негайно
почало ремонтувати підйомники. Зараз відремонтовано і введено в експлуатацію 23
ліфта, завершується ремонт ще 22 ліфтів, інші ліфти проходять діагностичне
обстеження для визначення обсягів робіт і фінансування. А до цього ліфтами в
місті користуватися не можна було - Держміськпромнагляд заборонив їх
експлуатацію ще в 2005 р.
Намагаються шукати гроші і в Києві. Як повідомляв перший
заступник голови КМДА Олександр Мазурчак, в 2011 р. планується модернізувати та
замінити 500 ліфтів. За його словами, повна заміна ліфта коштує від 150 до 400
тис. грн, модернізація - від 70 до 150 тис. грн. Таким чином, на заміну і
ремонт 8 тис. ліфтів буде необхідно, за його підрахунками, 1 млрд. грн.
Як повідомляє П. Пантелєєв, відповідно до затвердженої
Київрадою програми реформування і розвитку ЖКГ Києва 2010-2014 рр., на заміну і
модернізацію 518 ліфтів передбачено 181, 3 млн. грн. Але в 2011 р. на ці цілі
заплановано витратити лише 10,5 млн. грн. Тому в КМДА зараз розглядають
можливість залучення кредиту на виконання робіт із заміни та модернізації
ліфтів. Хочеться сподіватися, що питання вирішиться позитивно і кредитор буде
знайдений, оскільки поки що тільки цей шлях дозволить повністю оновити ліфтовий
парк Києва за 4-5 років.
UGMK.INFO