Домогтися
від ЖЕКу ремонту в під'їзді складно. Але якщо зробити його за свої гроші хоча б
раз, комунальники вирішать, що в будинку живуть багаті люди і надалі точно
стануть перекладати всі подібні турботи на плечі не в міру ініціативних
мешканців.
Кияни
не втомлюються скаржитися на брудні, які погано пахнуть і роками не ремонтовані
під'їзди. Якщо пощастить і під'їзд все ж відремонтують, після цього робочі
залишають за собою гори сміття, розводи від побілки і бризки фарби. При цьому
«ремонт», як правило, обмежується елементарним фарбуванням стін 1-2 поверхів,
не вище.
З
цим ремонтом справи йдуть ще гірше. Добитися від комунальників, наприклад,
латання дірявого даху - завдання практично нездійсненне. Майстри приходять
кілька разів, шукають «дірки» місяцями, але навіть не можуть виявити,
наприклад, місце протікання. На запити мешканців ЖЕКи продовжують
відмахуватися, пояснюючи, що, як і раніше, тривають пошуки причин виникнення
проблем. І це незважаючи на те, що будь-яке, навіть комісійне обстеження, не
повинно тривати довше трьох днів.
ЖЕКи
неохоче пояснюють з приводу ремонтів у під'їздах киян і проблем, які через це
виникають, списуючи все на брак грошей або неможливість виявити несправність.
Між тим, у Правилах утримання жилих будинків та прибудинкових територій,
затверджених ще у 2005 р. Держкомітетом з ЖКГ, прямо вказано, що усувати
виявлені несправності елементів житлових будинків необхідно в термін до 7 днів.
Тим
часом, плата за ремонт і прибирання під'їзду, включена у вартість комунальних
послуг, нараховується кожний місяць. А це, до речі, мінімум 70 копійок за кв. м
на місяць (без урахування обслуговування ліфтів та таких послуг, як
дератизація), або не менше 35-42 грн. з 2-кімнатної квартири площею 50-60 кв.
м. Таким чином, для типового 9-поверхового будинку з 4-ма квартирами на поверсі
(всього 36 квартир) це складе близько 1,5 тис. грн. в місяць або від 18 тис.
грн. на рік, частину з яких напевно можна виділяти на ремонт під'їзду.
Але
у ЖЕКів, як і раніше, «грошей немає», тому доводиться або «вибивати» у них
усунення несправностей, або фінансувати роботи самостійно. У першому випадку
необхідно написати акт-претензію і передати її в ЖЕК на розгляд. До речі,
нормативно термін розгляду таких скарг не визначений, але, згідно із законом
про захист споживачів, претензія від мешканців прирівнюється до звернення
громадян і повинна бути розглянута протягом 15 днів. Після цього можливий один
з наступних варіантів: ЖЕК погоджується провести ремонт і зменшити тариф у
зв'язку з тим, що послуга не надавалася (шансів на такий результат справи
небагато), або письмову аргументовану відмову в задоволенні претензії (найбільш
ймовірний хід розвитку подій).
Таблиця вимог до якості послуг з
утримання будинків і споруд
Роботи, послуги
|
Відхилення показників
|
Допустимі відхилення
|
Умови зниження тарифу за надані послуги, роботи
|
Прибирання сходових клітин
|
Порушення переліку та періодичності робіт.
Недоосвоєння врахованих у структурі тарифу витрат
|
---
|
Плата зменшується на 3,3% за кожний день порушення переліку та
періодичності робіт*
|
Технічне обслуговування ліфтів
|
Перерви в роботі ліфтів понад строки, передбачені положенням про систему
технічного обслуговування і ремонту ліфтів
|
Якщо не працює жоден з ліфтів - в межах 3-х діб включно на місяць
|
Плата зменшується на 3,3% за кожний день перевищення допустимого терміну*
|
Щоденне освітлення в певні години і своєчасна заміна лампочок
|
Освітлення місць загального користування
|
1 день на місяць на усунення проблеми
|
Плата зменшується на 3,3 відсотка за кожен день перевищення допустимого
терміну*
|
Проведення дератизації та дезінфекції (місць загального користування,
підвалів)
|
Порушення переліку робіт з дератизації та періодичності їх проведення
|
---
|
Тариф зменшується на суму недоосвоєння витрат у кварталі
|
Проведення поточного ремонту житлового фонду, в т. ч. місць загального
користування
|
Недоосвоєння витрат на проведення якісного ремонту будинку у звітному
році, сформованих на основі затверджених об'єктів
|
Проведення ремонту в іншому кварталі в межах року; економія за рахунок
вдосконалення організації ремонту
|
Плата знижується на суму недоосвоених витрат на поточний ремонт житлового
фонду з розрахунку на 1 кв. м. загальної площі пооб'єктно після закінчення
терміну накопичення коштів на ремонт, кошторисна вартість якого була включена
в розрахунок тарифу на послуги, за результатами побудинкового обліку
|
* Але не більше суми витрат, що
враховуються в структурі тарифу, та фактично отриманих від споживачів
Джерело: Розпорядження КМДА № 307
від 09.03.2011 «Про впорядкування надання послуг з утримання будинків і споруд
та прибудинкових територій в м. Києві»
Втім,
самостійне фінансування ремонту теж не безпроблемне. По-перше, якщо ремонт,
наприклад, сходових прольотів і клітин не потребує погодження з ЖЕКом, то вже
для даху воно необхідне. Це означає, що потрібно написати заяву в ЖЕК, після
чого добути ключі від даху, яких існує всього два комплекти: один у двірника,
другий - у чергового диспетчера. По-друге, ініціативність загрожує мешканцям
повним перекриттям комунального фінансування, оскільки всі заявки про
самостійне ремонті фіксуються, і наступного разу ЖЕК може відмовити в ремонті,
мотивуючи це тим, наприклад, що попередні роботи були зроблені неякісно або
взагалі не були закінчені.
Що
ж до дрібніших проблем, таких як вибите скло або перегоріла лампочка, то тут
відповідальних і винних взагалі не знайти. Так, заступник начальника ГУ
житлового господарства КМДА Петро Пантелєєв запропонував «з питаннями про
перелік і періодичності робіт з утримання будинків і прибудинкових територій»
звертатися в МінрегіонбудЖКХ. У свою чергу, директор департаменту систем
життєзабезпечення та житлової політики зазначеного міністерства Віталій
Шаповаленко, посилаючись на розпорядження КМДА №307, рекомендує «для отримання
коментарів щодо практичного застосування окремих положень зазначеного
нормативного акта звернутися до його розробника, тобто, знову ж таки в КМДА .
Виникаючі
між мешканцями і ЖЕКом суперечки вирішуються в суді. Однак навіть там, за
словами юриста Андрія Осадчого, у 80% випадків виграють ЖЕКи. Ця тенденція
особливо посилюється через те, що більшість споживачів подають до суду на ЖЕК
тільки у відповідь на претензію про несплату. Тому, для своєчасного вирішення
проблем, киянам теж необхідно пам'ятати про те, що захищати себе вони повинні
самі, і основних їх зброєю є колективна акт-претензія, подана в ЖЕК, як тільки
вийшли терміни усунення несправності.
Місцеві
органи влади в якості виходу із ситуації пропонують організацію ОСББ, і навіть
обіцяють виділяти під їх створення гроші. Але отримати їх непросто, та й на
повноцінний капітальний ремонт їх все одно не вистачає. Виходить, що ОСББ не
вирішує всі проблеми, але нові точно додає.
Валерія Вольвач, UGMK.INFO