Кількість автомобілів і, відповідно, транспортна завантаженість української
столиці рік від року зростає, пише Domik.ua. Але справа не
тільки в пробках, постійно зростаючій загазованості повітря, звичці водіїв
паркуватися, через брак інших місць, на тротуарах, затуляючи або істотно
звужуючи прохід пішоходам. Справа ще й у тому, що з кількістю транспортних
засобів, яка постійно збільшується, не справляються і двори житлових будинків, які
явно не розраховані на таку кількість машин. Причому стосується це як старих
радянських будинків, так і сучасних новобудов. В окремих районах міста - в першу
чергу, новобудов.
Наприклад, на Позняках, масиві з досить щільною забудовою сучасними 23-25-поверховими
будинками, припаркувати в вечірній час машину біля будинку - справжня проблема.
Більшість будинків, побудованих в останні кілька років, зокрема, на вулиці
Урлівській і в околицях, попросту не мають підземних паркінгів, а прибудинкова
територія у них зовсім невелика, до того ж, спільна з сусідами.
Як нам бачиться, проблема паркування у столиці має, як мінімум, дві
складові.
Дорого, тому нерентабельно
У 2003 році Київрада прийняла рішення, відповідно до якого всі нові житлові
будинки повинні будуватися тільки з підземними паркінгами, кількість паркомісць
у яких має бути рівною кількості квартир. Однак 11 років потому можемо
констатувати, що рішення це так і залишилося на папері. Паркінги не будують не
тільки в більшості будинків і комплексів, які відносяться до соціального і
економ-класу, а й у бізнес-класі їх кількість рідко знаходиться в необхідному
співвідношенні з кількістю квартир.
В даному випадку справа аж ніяк не в тому, що забудовники прагнуть
заощадити або спростити будівництво за рахунок паркінгу. Будувати великі
паркінги попросту нерентабельно - в більшості випадків місця в них не
викуповуються.
При цьому вартість будівництва квадратного метра підземного паркінгу
нерідко досягає вартості зведення квадратного метра житла. Так, за даними
забудовників, вартість будівництва квадратного метра підземного паркінгу
становить до $1000. Відповідно, ціна паркомісця часом досягає мало не половини
вартості квартири. До неї додається ще щомісячна ціна обслуговування в кілька
сот гривень. У результаті виходить замкнене коло: паркінги необхідні, але через
дорожнечу місця в них не затребувані, в результаті чого забудовники або не
будують їх взагалі, або ж з кількістю місць, яка в кілька разів менше кількості
квартир.
Або ж ідуть іншим шляхом.
Паркінг без альтернативи
Останнім часом в окремих житлових комплексах закритого типу будують тільки
підземні паркінги - без можливості наземної парковки. Вірніше, наземна парковка
в більшості з них є, але лише гостьова - місць там дуже мало, а припаркувати
машину мають можливість лише гості мешканців або ж відвідувачі закладів,
розміщених на нижніх комерційних поверхах. І то лише на кілька годин.
Така ситуація, наприклад, у нещодавно введеному в експлуатацію ЖК
«Покровський посад»: кількість паркомісць у комплексі перевищує кількість
квартир, але альтернативи підземному паркінгу для покупців квартир просто немає:
припаркуватися на наземній парковці можна всього на пару годин, біля комплексу
це зробити і зовсім нереально - ані на вулиці Глибочицькій, ані на прилеглих.
При цьому вартість місця в підземному паркінгу - від $50 000. Закриті бокси, а
також місця для габаритних машин коштують дорожче. Схожа ситуація і в ЖК «Чайка»,
з тією лише різницею, що ціни там нижчі.
Як не дивно, це все ж рішення проблеми. Хоч і не ідеальне.
Альтернативою йому могло б стати включення вартості паркомісця у вартість
квартири. Але на сьогоднішній день девелопери можуть собі це дозволити лише в
найдорожчих сегментах, де ціна не є основним фактором вибору. Зокрема,
паркомісця включають в ціну квартири в житловому комплексі «Андерсен», який ось
уже котрий рік ніяк недобудують, а також в недавно введеному в експлуатацію
клубному будинку «ARCH House».
А в економ і навіть бізнес-класі власники машин поки воліють паркувати
машини на вулиці, а забудовники - обмежувати кількість паркомісць.
Ще одна альтернатива - спорудження багаторівневих наземних паркінгів.
Будівництво їх менш затратне, стало бути, ціна паркомісця нижче. Але можливість
будувати такі паркінги є тільки в житлових комплексах з власною достатньо
просторою територією. Так, наприклад, 10-поверховий наземний паркінг є в ЖК
«Голосієво». Наземний, дворівневий
паркінг обіцяють побудувати в ЖК «Відпочинок».
Як розвантажити місто
від машин?
Якось один з користувачів «Живого Журналу» зауважив, що якби підземні
торгові центри української столиці були переобладнані в підземні паркінги,
проблема з паркуванням в Києві була б вирішена. Пропозиція, звичайно, хороша,
але навряд чи можна її втілити. Як і ідею пересадити киян на велосипеди.
Відсутність паркінгів у центрі столиці, в районах зосередження ділової
активності, а також у кінцевих станцій метро - ще одна складова проблеми.
Ще в 2012 році була розроблена програма «Єдиного паркувального простору
Києва», згідно з якою до 2015 року передбачалося обладнати в столиці 300 тисяч
паркувальних місць, яких було б цілком достатньо для зареєстрованих в Києві 1,2
млн. машин, обладнати їх паркоматами і камерами. Однак проект так і «завис»
десь у кабінетах чиновників. А потім і зовсім стало не до парковок.
Проте великі перехоплюючі паркінги біля кінцевих станцій метро могли б
істотно розвантажити дороги Києва та спростити жити власникам машин, яким
доводиться їздити з передмістя: доїхав до кінцевої станції метро, залишив
машину в паркінгу і далі дістаєшся підземним транспортом. І дешевше, і
екологічніше і, що найчастіше, швидше.
Перший у Києві перехоплюючий паркінг на більш ніж 200 місць відкрився рік
тому біля станції метро «Іподром» і обійшовся місту в мільйон гривень. Тоді
передбачалося побудувати такі паркінги на 6 основних в'їздах до столиці.
Вартість паркування, до слова, цілком демократична - 11 гривень за 12 годин.
Звичайно, повністю проблему парковки перехоплюючі паркінги не вирішать, але
подальший розвиток цієї ідеї вирішення проблеми суттєво посприяє.
Що стосується центру столиці, то тут будівництво муніципальних паркінгів -
питання більш ніж актуальне. Але якщо перехоплюючі паркінги на околицях можуть
бути і наземними, то в центрі - тільки підземними, отже, їх будівництво куди
більш ресурсомістке. За бажанням побудувати паркінги можна було б за рахунок
інвесторів, однак, з огляду на сьогоднішні реалії, це не найближча перспектива.
Як бачимо, можливостей для вирішення проблеми більш ніж достатньо. Є навіть
позитивний досвід. Однак, чи вистачить новій столичній владі політичної волі
для вирішення проблеми паркування, покаже час. А поки що кияни продовжують
паркуватися на газонах і тротуарах.
Наталія Рева, Domik.ua-нерухомість