Минулий рік для
столичного ринку рітейлу пройшов під знаком росту: свої двері відкрили цілих
шість нових торгово-розважальних центрів.
Їх загальна
торгова площа - більше 150 тис. кв. м. Найбільші - Gulliver, ART Mall, Silver
Breeze, ТЦ Мармелад. На наступний рік перенесено відкриття ТРЦ Атмосфера і Life
Style.
Загальна ринкова
пропозиція якісних торгових площ у Києві на кінець 2013 року склала близько 1
млн. кв. м - це 290 кв. м.
на одну тисячу жителів (дані Colliers).
Цей показник поки
далекий від європейських міст. Для порівняння, в у Варшаві - 434 кв.м. на
тисячу чоловік. У Будапешті - 546
кв. м, а в Загребі - 789 кв. м.
Відкриття нових
об'єктів призвело до виходу нових рітейлерів, каже Катерина Ніжник, старший агент
департаменту торговельної нерухомості компанії DTZ. Торік в Україні з'явилися
мережі Collezione, LC Waikiki, Yamamay, Texas Chicken, Happylon, Homster та
інші.
Крім того,
протягом 2013 року відбулося кілька знакових для ринку угод. Йдеться про
придбання "Нової лінії" власниками "Епіцентру", поглинанні
Real французькою компанією Auchan, покупці мережі "Ельдорадо"
власником мережі "Технополіс" та придбанні "Мобілочки"
торговельною мережею "Алло", уточнює Ніжник.
Втім, економічний
спад і низька ділова активність змусила найобережніших рітейлерів, навпаки,
пригальмувати розвиток або зовсім покинути ринок. З України пішли мережі Next,
Монарх, Delight, lady&gentleman CITY, та інші. Був анонсований відхід з
ринку двох міжнародних DIY - мереж - Praktiker і Obi. Призупинив розвиток в
Україні американський бренд Gap", - говорить Катерина Ніжник.
Експерти в один
голос стверджують, що масові акції протесту, що проходили в кінці року по
всьому місту, не привели до скорочення кількості відвідувачів ТРЦ. Навіть
навпаки - у великих продуктових супермаркетах типу Auchan, Metro і МегаМаркет,
які часто є якірними орендарями ТРЦ, стався бум продажів.
Середня ціна за
квадратний метр орендованої торгової площі протягом минулого року практично не
змінювалася. За даними компанії DTZ, орендні ставки в ТРЦ залишалися на рівні $70-90
за кв.м на місяць для приміщень площею 100-300 кв. м. Але в
найпопулярніших центрах вони досягали $160-200 за кв. м на місяць (без
урахування ПДВ і експлуатаційних витрат).
У 2014 році до
здачі очікується майже втричі більший обсяг торговельних квадратних метрів.
Торгово-розважальні
центри, які відкриються в 2014 році
Назва
|
Розташування
|
Орендна площа,
кв. м
|
ТРЦ Respublika
|
Кільцева
дорога, 1а
|
135 тис.
|
NHW Happy Mall
|
вул.О.Трутенка
|
42 тис.
|
ТРЦ Lavina mall
|
пр. Ак.
Палладіна
|
115 тис.
|
ТРЦ "
Проспект"
|
вул.
Червоногвардійська / вул. Червоноткацька
|
40,5 тис.
|
ТРЦ Blockbuster
Mall
|
пр -т
Московський, 36
|
66,37 тис.
|
"Атмосфера"
|
Столичне шосе,
103
|
30 тис.
|
" Life
Style "
|
Київ,
Новообухівське шосе
|
18 тис.
|
Сумарне пропозиція
по торгових площах
|
|
446,87 тис.
|
Таблиця складена
на основі даних компаній UTG і DTZ в Україні.
Відкриття такої
кількості нових торгових площ неминуче призведе до зростання конкуренції і
боротьбі за орендарів, говорить Катерина Ніжник. "Відбудеться перерозподіл
орендарів на користь більш якісних торгових центрів з грамотною концепцією і
професійним управлінням", - вважає вона.
Посилення
конкуренції на тлі відсутності зростання доходів населення змусить власників
ТРЦ боротися не тільки за орендарів, але й за відвідувачів. У минулому році на
ринку намітилася нова тенденція: кожний ТРЦ для залучення відвідувачів
намагається дати їм якусь унікальну розвагу, відзначає Ніжник. Це міг бути
аквапарк, керлінг (Dream Town) або акула в акваріумі (Ocean Plaza).
У ТРЦ Республіка,
найбільшому з об'єктів, які будуть здані в наступному році, такими розвагами
стануть американські гірки, аеродинамічна труба і крижана гірка. Цей об'єкт
буде конкурувати, перш за все, з існуючими Ocean Plaza і Magellan, вважає
директор департаменту торговельної нерухомості компанії Сolliers International
Ігор Заболоцький.
Розрив між цінами
в нових і старих ТРЦ наступного року збільшиться, вважають експерти. Торговим
центрам першого покоління, з непродуманою концепцією або невдалою локацією,
доведеться знижувати ставки, щоб зберегти існуючих орендарів і залучити нових,
вважає Катерина Ніжник.
Лола Ташматова, ІА ЛІГАБізнесІнформ