Брендові мережі посилили вимоги до місць розташування майбутніх
торговельних точок, вважаючи за краще відкривати магазини в нових торговельних
і торгово-розважальних центрах.
Торгові центри за темпами розвитку випереджають інші сектори комерційної
нерухомості - орендні ставки зростають, в якісних об'єктах вакантні площі
практично відсутні. Адже, незважаючи на те, що загальна пропозиція торгових
приміщень в сегменті ТЦ / ТРЦ в Києві становить приблизно 700 тис. м2 (близько
284 квадратів на тисячу киян), близько 40% об'єктів нецікаві «іменитим»
орендарям. З урахуванням того, що міжнародні і російські бренди планують
продовжувати експансію на вітчизняний ринок, потреба в нових якісних об'єктах
як і раніше залишається високою.
Мережі дивляться вперед
В даний час практично всі флагмани fashion-ритейлу представили в Україні
мережеві бренди. Але ніхто з конкурентів не збирається зупинятися на
досягнутому. Генеральний директор російської компанії «Мелон Фешн Груп» (бренди
Befree, Zarina, Love Republic, Springfield, Women'secret, Cobeauty) Михайло
Уржумцев впевнений, що український ринок дуже перспективний: «Ми прийняли
рішення про здійснення активної експансії. Плануємо вкладати в розвиток
серйозні кошти». За словами генерального директора іншого російського оператора
- компанії Finn Flare - Ксенії Рясовой, відкривати нові магазини в Україні
вигідно. По-перше, у порівнянні з російським ринком ритейлу ціна оренди площ у
вітчизняних ТЦ набагато нижче. А, по-друге, українці не розлюбили гарно і модно
одягатися, незважаючи на кризи, - попит на брендовий одяг та взуття на ринку
присутній. Директор з маркетингу компанії MD-Group (Tommy Hilfiger, Oggi,
Sasch, Gant, Accesorize, Gant, G-Star) Вікторія Волкова теж підтверджує, що
ритейлери дивляться на майбутнє позитивно: «У мас-маркеті (бренди середнього
цінового сегмента) споживачі хоча і трохи знизили кількість покупок, але
актуальні моделі «на сезон» купуються в столиці регулярно».
Єдиний момент, який стримує розвиток багатьох мереж, - це брак якісних
торгових площ і затягування з відкриттям ряду споруджуваних ТЦ. Адже сьогодні
вимоги до розміру об'єктів торгової нерухомості, їх розташування і якісного
наповнення брендами серйозно підвищилися. Приміром, «БНС Трейд» (розвиває
бренди TopShop, Calvin Klein, Pinko, MissS) для відкриття нових магазинів
підбирає перспективні майданчики виключно в торговельних і торгово-розважальних
центрах. «Стріт-ритейл (вуличні магазини, що окремо стоять) взагалі не
розглядаємо, це вмираючий сегмент», - пояснює генеральний директор компанії
Віта Войнілович.
За її словами, мінімальна площа ТЦ або ТРЦ повинна бути 50000 квадратних
метрів, а краще ще більше: «ефект масштабу» привабливий для українських
споживачів, які бажають здобувати в торгових центрах «все і відразу».
Як зазначає генеральний директор компанії Maratex в Україні (мережі Esprit,
Peacoсks, Aldo, Orsay, River Island) Дмитро Єрмоленко, сьогодні ключові вимоги
до торгових центрів - це зручне місце розташування (легко добиратися з
будь-якої точки міста, хороша транспортна розв'язка), яке забезпечує стабільно
високий трафік покупців, правильний набір орендарів, представлених в ТЦ, і
грамотна керуюча компанія, яка вирішує не тільки питання технічної експлуатації
об'єкту, але і займається його рекламно-маркетинговим просуванням.
Шанс для новачків
На думку Віти Войнілович, відкривати нові брендові магазини зручніше в
нових торговельних центрах, оскільки в цьому випадку оператор має оптимальні
ресурси для проведення ремонтних робіт та здійснення внутрішньої обробки торгових
площ. При цьому Дмитро Єрмоленко переконаний, що і вже присутнім на ринку
операторам з портфелем з різних брендів цікавіше заходити в новий ТЦ, якщо його
власники (або керуюча компанія) забезпечують хороший пул орендарів, що
складається з відомих торгових марок.
Зараз у столиці ведеться будівництво дев'яти нових ТРЦ загальною орендною
площею понад 260 тис. м2, проте до кінця поточного року ймовірне відкриття лише
трьох з них - Ocean Plaza, Rayon і Marmelad. Як відзначають експерти, наявність
ряду потенційних орендарів ще до відкриття торгового центру не тільки підвищує
шанси здачі об'єкта в строк, а й залучає інших мережевиків. А зараз у столиці
дуже активно заповнюється тільки один будується ТРЦ - Ocean Plaza на вул.
Антоновича. Інші два ТРЦ, Rayon на вул. Бальзака і Marmelad на вул. Гетьмана,
на думку ритейлерів, заповнюються не так інтенсивно.
Однак через місце розташування ці торгові об'єкти обіцяють бути принципово
різними. Так, Rayon (площа 23 тис. м2) - це локальний ТРЦ, розрахований
переважно на жителів спального району Троєщина. Як, втім, і ТРЦ Marmelad (40
тис. м2), орієнтований на такі масиви, як Борщагівка і Відрадний. У той же час
унікальне розташування в центральній частині столиці дозволить ТРЦ Ocean Plaza
(72 тис. м2, перша черга) об'єднати для здійснення покупок і правобережних, і
лівобережних жителів столиці, а також стати головним місцем покупок і розваг
для киян.
Потрібно відзначити, що склад орендарів в нових ТЦ не буде перетинатися ще
й тому, що нові для України бренди, які тільки заходять на наш fashion-ринок,
дуже хочуть виділятися і бути помітними для широкої аудиторії споживачів. А
зробити це на міській околиці або в спальному масиві набагато складніше, ніж у
центрі. «Вибір Ocean Plaza для американського Michael Kors та англійської Pepe
Jeans пов'язаний з тим, що, на відміну від вже існуючих торгових центрів, цей є
об'єктом нового покоління з продуманою концепцією і сучасними архітектурними
рішеннями», - пояснює Віта Войнілович. А, на думку комерційного директора DEPOT
Development Group Володимира Нікітенка, ті, хто встигне ввести ТЦ в
експлуатацію у нинішньому році, виявляться у виграші. «Досвідчені девелопери
вже переконалися в тому, що проекти бажано починати і закінчувати в період,
коли в нашій країні не проводяться політичні вибори», - пояснює він.
Світлана Борисова, «Комментарии»