Ринок готельної
нерухомості в Україні в першому півріччі не став винятком і продемонстрував
негативну динаміку розвитку. У зв'язку з останніми подіями в нашій країні
туристичний потік, який і без того не особливо радував, зменшився. Відповідно,
і заповнюваність готелів впала. Також на ситуацію із заповнюваністю номерів
вплинуло відкриття нових готелів.
Ще рік тому світові
експерти прогнозували зростання туристичного бізнесу в Україні, а, відповідно, повинен був рости і готельний бізнес. Так,
за даними Всесвітньої туристської організації ООН (ЮНВТО, UNWTO) і статистичної
інформації Світового банку (World Bank) Україна входить в першу 20
країн-лідерів світу за обсягами залучення туристів. Щорічно нашу країну
відвідує понад 20 млн. гостей з
інших країн. Згідно даних Державної статистичної служби, у 2013 році Україну
відвідали 24,7 млн. осіб,
що на 1,7 млн. осіб більше, ніж у 2012 році, або на 7,2% у відносному вираженні. Найбільш
привабливими містами України туристи знаходили Львів, Одесу, Київ.
Ситуацію посилила криза
Ситуація посилилася
в кінці 2013 року, коли в Києві почала загострюватися політична обстановка і
відвідування міста стало
небезпечним для туристів. Трохи пізніше тенденція поширилася і на всю Україну.
У підсумку туристичний та готельний бізнес у нашій країні не тільки перестав розвиватися,
а й почав працювати у збиток.
Ситуація відобразилася і на авіаперевізниках.
"У 1 півріччі
2014 року спостерігалася
тенденція до зменшення обсягів авіаперевезень: спад туристичної та ділової
активності призвів до скасування заявлених
раніше слотів, зниження
завантаженості рейсів. За попередніми прогнозами Державіаслужби, в 2014 році
очікується зниження пасажиропотоку в цілому по Україні на 30%", — констатує
старший аналітик департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Костянтин
Олійник.
Експерти
відзначають, що зменшилася кількість не тільки іноземних туристів, а й самі
українці стали менше подорожувати всередині країни. Усі ці чинники значно впливають на готельний
бізнес.
Київські готельєри підраховують збитки
Продовжує
спостерігатися зростання частки номерного фонду готелів високого сегмента (4* і
5*) до 30%. Це відбувається в умовах скорочення платоспроможного попиту і
введення більшістю компаній політики скорочення витрат. Як результат — дисбаланс
попиту та пропозиції.
"Можна
прогнозувати якісні зміни ринку при збереженні кількості номерів готельного
фонду — удосконалення та реконструкція існуючих готелів, введених в
експлуатацію в часи СРСР, перехід застарілих і немережевих готелів під
управління національних та міжнародних мережевих операторів", — міркує
керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Віктор Оборський.
На тлі зростання
конкуренції між готелями і падіння кількості відвідуючих місто туристів, спостерігається недостатня
заповнюваність номерів на рівні історичного мінімуму, що призводить до
необхідності корекції вартості проживання у вигляді акцій лояльності,
подарунків, знижок, прямого зниження цін. Також часто отельерам доводиться
повністю, тимчасово (на ремонт, реконструкцію) або частково (окремого або
декількох поверхів) закриттю керованих об'єктів для скорочення витрат і
мінімізації рівня витрат.
У результаті сукупного
негативного впливу зовнішніх факторів і падіння коефіцієнта заповнюваності,
прибутковість в перерахунку на номер у київських готелях продовжує
демонструвати зниження. Враховуючи задекларовані до введення в експлуатацію в
найближчі роки готелі, при існуючих економічних і політичних проблемах в
Україні, ситуація може погіршитися і негативні тенденції до погіршення
показників продовжаться.
Цінова
політика
Середнє значення
вартості номера за класами 3-5* в динаміці демонструє стійку циклічну
тенденцію: після 2 років спаду наступає підйом. В 1 півріччі 2014 року відносно грудня 2013 року середньозважене збільшення вартості по ринку
склало + 6,0%.
На зміну показника
вплинуло зростання цін розміщення в 5-зірковому (+ 39,5%) і 4-зірковому (+
7,5%) сегментах, зниження в 3-зіркових готелях (-6,6%). Розміщення в готелях
Києва супроводжується різноманітними акціями (третя ніч у подарунок, безкоштовні ранній заїзд / пізній
виїзд / трансфер / сніданок); істотними знижками для корпоративних клієнтів і
нових постояльців, спеціальними "літніми" пропозиціями (пряме зниження
ціни, дисконти); подарунками та заохоченнями для гостей.
Поступове зміцнення
в Києві позицій міжнародних операторів також значно впливає на цінову політику,
адже кожний бажає заманити до себе
відвідувачів, а одним з найбільш впливових факторів є ціни. У місті представлені готелі під управлінням: Hyatt, Carlson
Rezidor Hotel Group, InterContinental Hotels Group, Wyndham Hotel Group, Accor
hotels, Fairmont Raffles Hotels, Hilton Hotels & Resorts.
Заповнюваність
номерів
Перше півріччя 2014 року на ринку готельної нерухомості Києва
відзначилося антирекордом. Згортання бізнесу і відхід з ринку деяких іноземних
компаній, скорочення робочих місць і падіння реальних доходів українців,
відмова від подорожей і відряджень усередині країни і в столицю, сприяли досягненню
заповнюваності діючих готелів на рівні історичного мінімуму. У підсумку ринок
став менш дохідним, а в деяких випадках навіть збитковим для інвесторів,
затягуючи або переносячи терміни відкриття нових об'єктів.
До того ж київський
готельний ринок стає вельми конкурентним: до і без того надлишкового існуючого номерного фонду на 2014-2016 роки
заявлені до відкриття не менше 8 готелів категорії 3-5 зірок, що збільшить
пропозицію на 1807 номерів (або 14,9%).
За підсумками 1
півріччя коефіцієнт заповнюваності готелів 3-5* столиці скоротився до 34,9% і
опинився на рівні історичного мінімуму, що призводить до необхідності корекції
вартості проживання.
В результаті
сукупного негативного впливу зовнішніх факторів і падіння коефіцієнта
заповнюваності прибутковість в перерахунку на номер у київських готелях
продовжує демонструвати зниження. Враховуючи задекларовані до введення в
експлуатацію в найближчі роки готелі, при існуючих економічних і політичних
проблемах в Україні ситуація може погіршитися і негативні тенденції до
погіршення показників продовжаться.
Перспективи
Перспективи розвитку
готельного бізнесу в Україні тісно переплітаються з туристичним бізнесом.
Позитивний прогноз вірогідний за умови підвищення потоків іноземного групового
та індивідуального туризму. Експерти кажуть, що Україна має високі оцінки і
позитивні відгуки міжнародних рейтингових агентств: Globe Spots, National
Geographic, Trip Advisor, The Lonely Planet, які після проведення
"Євро-2012" підняли туристичні прогнози країни з "аутсайдер"
до "це необхідно побачити", змінили сприйняття України до рівня
затребуваних туристичних напрямків.
Залучити туристів
допоможе відновлення історичної цінності багатьох міст, а також реконструкція
оздоровчих комплексів. Ще одним важливим моментом вважають проведення різних
міжнародних заходів, які зайвий раз заявляють про Україну у світі.
Правда, поки що основним
чинником залучення туристів в Україну є стабілізація ситуації на сході.
Все-таки це значимий фактор, який вже привернув негативну увагу до нашої
країни. Тому туристи почнуть активно відвідувати Україну тільки коли будуть
впевнені у своїй безпеці,
перебуваючи в країні.
Тетяна Веремєєва, UBR